Goede kijkcijfers voor Obama-reclame

31-10-2008 (10:22) - Media

De 30 minuten politieke reclamezendtijd van Barack Obama heeft ruim 33 miljoen kijkers getrokken. Dat meldde onderzoeksbureau Nielsen Media Research donderdag.

Het aantal kijkers is vergelijkbaar met een uitzending van de goed scorende talentenjacht American Idols (28 miljoen) en verslaat zelfs de honkbalfinale van de World Series (20 miljoen), die na de boodschap van Obama werd uitgezonden.

Het is echter niet zoveel als het gemiddeld aantal mensen dat keek naar de drie recente debatten van Obama met zijn rivaal John McCain. Die uitzendingen trokken gemiddeld 57 miljoen kijkers en waren te zien op elf zenders.

Obama's politieke boodschap werd woensdagavond op prime time uitgezonden op de drie grote zenders CBS, NBC en Fox en vier kleinere kanalen. De ‘infomercial’ kostte de Obama-campagne een slordige 4 miljoen dollar.

Later op de avond verscheen Obama als gast in het satirische programma The Daily Show, wat hem nog eens 3,6 miljoen kijkers opleverde. Dat was meteen het hoogste aantal kijkers in de geschiedenis van dat programma.

ANP/RTR

Bureaus

Marketing

Economisch