HOI: titels NRC Media stijgen, rest daalt
27-03-2012 (09:56) - Media
De betaalde oplages van kwaliteitskranten NRC Handelsblad en nrc.next stijgen voor het derde kwartaal op rij. NRC Handelsblad steeg in het vierde kwartaal van 2011 met 3,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2010, tot gemiddeld 189.452 kranten per dag. Ochtendkrant nrc.next steeg met 5,3%, tot 75.344. Dit meldt het Instituut voor Media Auditing HOI vandaag.
Voor de rest was het kommer en kwel wat betreft de dagbladoplages. Vrijwel alle landelijke kranten hebben afgelopen jaar lezers verloren. De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, had eind 2011 een oplage van 529.188, een daling van ruim 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De oplage van AD, de tweede krant van het land, daalde met bijna 2 procent. AD had een oplage van 391.685. Bij de Volkskrant daalde de oplage zo'n 4 procent, naar 268.663. Bij dat cijfer is de digitale versie van de Volkskrant inbegrepen.
Trouw, Het Financieele Dagblad, Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad, zagen allemaal hun oplage teruglopen. Datzelfd geldt voor regionale bladen als De Gelderlander, Brabants Dagblad en Dagblad van het Noorden. Ook bij bijna alle andere regionale kranten ging de oplage omlaag.
HOI/NRC/NOS