Mediabestedingen 2010: + 1,7 procent
30-06-2011 (09:40) - Media
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2010 met 1,7 procent gestegen tot ruim 4,8 miljard euro. Lang niet alle mediumtypen profiteerden echter van het voorzichtige herstel van de economie. Het beeld per mediumtype varieert dan ook sterk. De grootste groei noteerden internet en televisie, terwijl de meeste printmedia nog bezig zijn uit het dal te klimmen. Dit blijkt het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2010 dat Nielsen binnenkort publiceert.
De lichte stijging van de totale netto mediabestedingen duidt op herstel na het dramatische jaar 2009, toen de totale netto mediabestedingen onder invloed van de economische crisis met meer dan 12% daalden. Drijvende krachten achter de groei van de netto mediabestedingen in 2010 waren internet en televisie. Internet zag de bestedingen groeien met 18%, de advertentie-inkomsten van televisie namen toe met 9,3%.
Heel anders is dat bij printmedia. Herstel gaat daar langzamer en duurt vaak een aantal jaren. Toch was er in 2010 een uitzondering op de regel, want de publiekstijdschriften noteerden een groei van 2,9%. Dagbladen daarentegen zagen de bestedingen in 2010 dalen met 17%, nadat de bestedingen een jaar eerder met ruim 24% afnamen. Bij vak- en managementbladen was de daling nog iets groter met 18,4%, terwijl bij huis-aan-huisbladen / nieuwsbladen de bestedingen daalden met 3,6%. In totaal namen de bestedingen aan printmedia af met 10%.
Out of home kende een groei van de netto mediabestedingen van 6,3%. Die groei werd voornamelijk gedragen door de toename van de bestedingen aan abri’s, de grootste categorie binnen buitenreclame. Radio herstelde zich goed van de daling van 16% in 2009 en noteerde in 2010 5% meer advertentie-inkomsten. De netto mediabestedingen aan folders liepen in 2010 terug met bijna 4%.