Mediabestedingen groeien wereldwijd
23-07-2008 (10:27) - Media
De mondiale mediabestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2008 toegenomen met 4 procent. In Afrika was de grootste groei zichtbaar: 16 procent, gevolgd door Azie Pacific met 10 procent. Noord-Amerika en Europa doen het juist slecht, daar is de groei respectievelijk 1 procent en -0,4 procent. Binnen Europa is de media- en reclamemarkt afgevlakt in de eerste helft van 2008. Alleen televisie leit een groei zien. De verwachting is wel dat het EK Voetbal en de Olympische Spelen een positief effect zullen hebben op de verdere advertentiebestedingen dit jaar.Mondiaal gezien heeft Gezondheidszorg het grootste aandeel in de
mediabestedingen, met net iets meer dan 10 procent van alle reclameactiviteiten. Televisie blijft het grootste mediumtype, de mediabestedingen groeien jaarlijks met 6,7 procent en televisie is momenteel verantwoordelijk voor 60 procent van de mondiale mediabestedingen. Dagbladen, verantwoordelijk voor bijna 24 procent van de bestedingen, noteerde een groei van 0,4 procent. Tijdschriften daalde licht met
-0,9 procent.