NPO gaat met breed aanbod nieuwe toekomst in

31-08-2021 (15:06) - Media

Prikkelen, elkaar in beweging brengen, nieuwe inzichten geven en de worstelingen van nu laten zien: de Nederlandse Publieke Omroep gaat in het komende seizoen met een gevarieerd aanbod een nieuwe toekomst in. De wensen en het gedrag van het publiek veranderen in een rap tempo en NPO verandert mee.

"De NPO biedt een ander perspectief; via televisie, online en via NPO Start. Het palet is breed: van klimaatproblematiek tot een indringende serie over vrouwen die - omdat ze dat willen - hun geld verdienen met seks; van mensen die in een containerdorp wonen tot de jonge Marokkaanse boer Ayoub die op een oer-Hollandse boerderij werkt." aldus Shula Rijxman, bestuursvoorzitter NPO.
 

Vernieuwing

Frans Klein, directeur Video NPO: "We vernieuwen onze programmering op allerlei fronten. Op alle kanalen, ook op Zapp en Zappelin, want de publieke omroep zal altijd kinderprogrammering blijven maken. Voor de allerkleinsten komen we dit seizoen met maar liefst tien nieuwe series. Het seizoen is deze week gestart met het nieuwe vooravondprogramma Khalid & Sophie. Arjen Lubach geeft straks dagelijks met humor zijn kijk op de werkelijkheid. De NPO heeft traditiegetrouw veel aandacht voor onze geschiedenis: in het crossmediale project Het Verhaal van Nederland, maar ook in dramaseries over Pim Fortuyn en de IRA-aanslagen in Zuid-Nederland. Onze ijzersterke dramaseries besteden aandacht aan verschillende culturen en maat­schappelijke ontwikkelingen, maar bieden ook ontspanning en een rustpunt in de dag."


Toekomst

Klein: "Samen met de omroepen gaan we in 2022 naar een nieuwe manier van programmeren. De programma’s staan centraal en programmagenres zijn het uitgangspunt. Wat we willen bieden aan genres als drama, journalistiek of human interest is het startpunt. En pas daarna de vraag wat er past bij NPO 1, 2 of 3 of NPO Start. In Hilversums jargon heet dat van netmanagement naar integraal programmeren. Zo sluiten we aan bij de wensen en het gedrag van ons publiek, want dat verandert in snel tempo. En kunnen we nog sneller vernieuwen. Dat is nodig om ook in de toekomst een belangrijke speler te blijven met een aantrekkelijk, sprankelend en onafhankelijk samengesteld aanbod in een omgeving waarin steeds meer te kiezen valt."

 


Bureaus

Marketing

Economisch