Rutte #1 in sociale media
07-06-2010 (09:49) - Media
Weblogs, fora en netwerken als hyves, LinkedIn en twitter. Het zijn voorbeelden van sociale media waarin ‘het’ vandaag de dag gebeurt. Mensen, jong en oud, delen er hun mening met elkaar. Over hun persoonlijke belevenissen, maar ook over andere alledaagse zaken en actuele items. Zoals de politiek. Niet vreemd, zo vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen. “Wil je – bijvoorbeeld als politicus -, weten wat mensen van je vinden, dan moet je luisteren naar de sociale media”, zegt Rens Lensvelt, adviseur digitale media bij communicatiebureau Imagro. Samen met het markt- en opinieonderzoeksbureau Team Vier ontwikkelde Imagro SoPinie, een uniek hulpmiddel bij het ‘luisteren’ in de sociale media naar ‘de mening van Nederland’. Wat SoPinie bijvoorbeeld duidelijk maakt, is dat VVD-lijsttrekker Mark Rutte momenteel dé man is.
“De sociale media vormen een wereld op zich”, aldus Lensvelt. “Mensen vertellen daar wat ze ervan vinden. En dat kan over van alles gaan. Of je nu een bedrijf bent, een BN’er, óf een politicus: wil je weten hoe vaak mensen over je praten en op welke wijze ze over je praten, dan kun je niet meer om de sociale media heen. Je mag dat absoluut niet onderschatten, want echt iedereen is actief op internet en de sociale media. Daar kan iemand van alles over je vertellen, schrijven of roepen. En je weet hoe het gaat: meningen gaan al heel snel een eigen leven leiden. Tegelijk wil je zelf aan de discussie mee kunnen doen. Logisch dus dat social media monitoring momenteel erg hot is. SoPinie is daarbij een uiterst geschikt middel om dit meetproces optimaal in de praktijk te brengen.”