Talpa op overnamepad in Rusland
17-05-2010 (09:48) - Media
De in Moskou gevestigde TV-producent Mir Reality en Talpa Media, het bedrijf van John de Mol, kondigen vandaag de acquisitie aan van een minderheidsbelang in het succesvolle Russische productiebedrijf door Talpa Media. Talpa is de eerste externe aandeelhouder in Mir, het bedrijf van Vladimir Utin en Simon Tucker. Mir is gespecialiseerd in het produceren van lokale versies van internationale hit formats. Zo maakte Mir de eerste buitenlandse versie van ‘Top Gear’ dankzij haar exclusieve recht voor Rusland op de portefeuille van BBC Worldwide.
Over de deal met Mir zegt John de Mol: ‘Naast het feit dat Rusland het grootste land van de wereld is, is dit land ook nog eens op het gebied van media de snelst groeiende markt in Europa. Het belang in Mir is voor ons een uitstekende manier om partner te worden van een topproducent die al bewezen heeft hoe je internationale formats, waaronder die van de BBC, moet aanpassen aan de Russische smaak.’
Creatief Directeur van Mir, Simon Tucker, voegt daar aan toe: ‘Dit is een geweldige kans voor ons om samen te werken met John de Mol en zijn creatieve team die bewezen hebben hits te kunnen ontwikkelen. Binnen Talpa heeft John in korte tijd een zeer rijke catalogus gecreëerd en wij kijken er dus naar uit om lokale versies van internationale successen zoals ‘Dating In The Dark’ en ‘I Love My Country’ te mogen maken.’
Mir Reality werd in 2006 opgericht door Vladimir Utin en de vooraanstaande Britse TV-producent Simon Tucker ('I'm A Celebrity...', 'Survivor', 'Pop Idol'). Vladimir Utin is Algemeen Directeur van Amber Films, een in Moskou gevestigde zeer succesvolle producent van reclamefilms.