HvA start nieuwe associate degree voor mediaberoepen van de toekomst

15-06-2022 (15:09) - Mensen

Het zijn beroepen die nog niet bestaan, toch wordt er al reikhalzend naar uitgekeken: naar mediamakers die content kunnen personaliseren. Want zogenaamde ‘smart content’, die verregaand wordt toegespitst op iemands persoonlijke smaak of interesse, is sterk in opmars. Vanaf september start de HvA daarom met de nieuwe Associate degree (Ad) Smart Media Production. Deze tweejarige hbo-opleiding leidt studenten op tot mediamakers die content met de nieuwste technologie kunnen produceren en beoordelen.
 
Van chatbots tot suggesties voor nieuwe series op Videoland of Netflix: zogenaamde smart content is in opmars. Dit is content die, met behulp van nieuwe technologieën, zoveel mogelijk wordt afgestemd op de persoon. Een bekend voorbeeld is de playlist die Spotify je voorschotelt, gebaseerd op je smaak en eerdere muziekkeuzes. ‘Smart content’ wordt toenemend ingezet door commerciële bedrijven, maar ook door bijvoorbeeld gemeenten, met als doel om een kijker, luisteraar of eindgebruiker beter te bereiken en bedienen.
 
Bedrijven en organisaties hebben dan ook sterk behoefte aan professionals die deze nieuwe contentvormen kunnen produceren, en de tools ervoor beheersen, zegt HvA-docent Sander Hartog , die als projectleider de nieuwe Associate degree Smart Media Production  (SMP) heeft opgezet. “Maar ook moet dit nieuwe type werknemer weet hebben van de nieuwe technologieën erachter, zoals machine learning, en hier kritische vragen over kunnen stellen.”
 
De Associate degree SMP start in september aan de HvA, en de verwachting is dat na twee jaar de eerste afgestudeerden aan het werk gaan, die content en media bij uitstek op maat kunnen maken, met tools en datasystemen. Afgestudeerden kunnen bijvoorbeeld aan de slag als growth hacker  (laat bedrijven groeien door te experimenteren met content, met hulp van data-analyses), of conversational designer  (ontwerpt de gesprekken met chatbots en voice-assistenten).