Zeven regionale filmleraren in de race voor landelijke titel Filmleraar van het Jaar 2022

04-07-2022 (10:57) - Mensen

Om meer aandacht te vragen voor de kracht van film in het onderwijslokaal wordt voor de 5de keer de verkiezing Filmleraar van het Jaar georganiseerd.
 
Uit de regionale voorrondes in het hele land maken zeven filmleraren kans op de titel Filmleraar van het Jaar 2022. De genomineerden geven zowel les in het basis als voortgezet onderwijs in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Buitenpost, Gouda en Vlissingen. De Filmleraar van het Jaar 2022 wordt in november bekendgemaakt.
 
De genomineerden: Dorien Nannes & Maud Jacobs (Amsterdam), Hendrik Atze van Doezum (Buitenpost), Lukas Evers (Apeldoorn), Niels Hexspoor (Amersfoort), Martijn Fincke (Vlissingen) en Mark Hagenaars (Gouda).
 
Margreet Cornelius, projectleider van Netwerk Filmeducatie over Filmleraar van het Jaar 2022: “We zijn ontzettend blij met deze zeven leraren die allemaal op een unieke manier de kracht van film omarmen in hun vakgebied. Ze laten zien dat je zowel in het basis als voortgezet onderwijs op een heel laagdrempelige manier met film aan de slag kunt. We kregen fantastische aanmeldingen vanuit het primair onderwijs en alle vakgebieden van het vo: van CKV tot aardrijkskunde, van biologie tot Nederlands. Vorig jaar zat er een docent Frans in de finale, dit jaar dingen twee docenten geschiedenis mee naar de titel Filmleraar van het Jaar.“
 

Film als basis

Steeds meer leraren zijn bezig met les geven aan de hand van film. Hiermee helpen ze leerlingen beeld beter te duiden en te
begrijpen. Daarnaast verlevendigen ze het eigen curriculum, bijvoorbeeld door film in te zetten om complexe maatschappelijke vraagstukken als racisme beter te begrijpen, leerlingen te motiveren boeken te lezen na het zien van een boekverfilming, of bewoners van bejaardenhuizen te interviewen voor een korte film over de koude oorlog.
 

Vakjury

De vakjury verdiept zich de komende tijd in deze toptalenten en bestaat dit jaar uit opleider van de minor Filmeducatie & Mediawijsheid aan de Hogeschool Leiden Tjeerd Dijkstra, filmjournalist van dagblad Trouw Remke de Lange, filmmaker Sam Yazdanpanna, Filmleraar van het Jaar 2021 Elroy Gramsbergen en een van de winnaars van de Documaken profielwerkstukwedstrijd, de scholier Daniel Shen. Dé Filmleraar van het Jaar 2022 wordt 16 november, tijdens een feestelijk verkiezingsevent op International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), bekend gemaakt.
 
De Filmleraar van het Jaar maakt lessen via film aantrekkelijk voor leerlingen en zet film bewust in, zodat leerlingen méér leren zien, en zich beter leren uitdrukken als ze zelf film maken. Het is iemand die leerlingen met film activeert en film inzet om aan lessen vorm te geven. De winnaar van de verkiezing is gedurende één schooljaar het boegbeeld voor filmeducatie in het onderwijs, mag een jaar lang gratis naar de film en met de klas naar een filmfestival of theater naar keuze. Ook neemt de winnaar plaats in de jury van de volgende verkiezing.
 

Regionale winnaars

Regio Noord-Holland: Dorien Nannes & Maud Jacobs - Leerkrachten groep 1 - 4 op Basisschool Laterna Magica in Amsterdam

Regio Noord: Hendrik Atze van Doezum - Docent Geschiedenis op het Lauwers College in Buitenpost

Regio Oost: Lukas Evers - Docent Kunst op het Veluws College Walterbosch in Apeldoorn

Regio Midden: Niels Hexspoor - Docent Filosofie op het Corderius College in Amersfoort

Regio Zuid: Martijn Fincke - Leerkracht groep 5 en 8 op Basisschool de Wissel in Vlissingen

Regio Zuid-Holland: Mark Hagenaars - Docent Geschiedenis op De Goudse Waarden in Gouda
Over de organisatie
Filmleraar van het Jaar is een jaarlijks terugkerende verkiezing van Netwerk Filmeducatie en de zes regionale filmhubs, naar idee van het Eye Filmmuseum en Nederlands Film Festival. Met dank aan: International Documentary Film Festival Amsterdam, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters en Cineville. Het Netwerk Filmeducatie is een bruisend netwerk van meer dan 300 onderwijs- en filmprofessionals die samenwerken om filmeducatie een structurele plek te geven in het onderwijs.