DDMA lanceert interactieve landschapskaart over voice AI
Voice en conversational AI hebben na hun intrede in het marketingdomein toepassingen gevonden in eindeloos veel disciplines en sectoren. Daarom introduceert de DDMA Commissie Voice het platform voicelandscape.com: een interactieve landschapskaart die een duidelijk beeld schept van hoe de voice-sector in elkaar steekt en de partijen die erbij betrokken zijn.
Voice heeft in de afgelopen drie jaar een enorme ontwikkeling meegemaakt. Het kanaal wordt heel anders ingezet dan aanvankelijk gedacht werd. Waar eerst de nadruk vooral lag op smart assistenten, begeeft voice zich op dit moment vooral in de hoek van conversational AI en customer care. Dat is dan ook een van de redenen van het Voice Landscape-initiatief: om in kaart te brengen hoe voice nu eigenlijk zijn plek heeft gevonden binnen de marketingsector en om de toepassingen uit te lichten die het kanaal sinds zijn oorsprong heeft voortgebracht.
Verkenningskaart
De kaart is handig voor opdrachtgevers die voice als nieuw kanaal willen verkennen, maar nog niet zo goed weten waar ze moeten beginnen. Zo kunnen ze bij ‘User Organisations’ zien hoe andere organisaties – al dan niet in hetzelfde vakgebied – conversational AI en voice-technologie gebruiken. Bij ‘Technology Providers kun je zien welke tools en technologieën er allemaal te gebruiken zijn. Bij ‘Service Providers’ kunnen ze terecht om te kijken welke dienst het beste bij hen past om technologieën te implementeren. Maar ook voor de technologie- en service-aanbieders zelf is de kaart interessant. Omdat de kaart interactief is, kunnen organisaties zichzelf aan de kaart toevoegen en kunnen ze potentiële opdrachtgevers direct laten zien wat ze in huis hebben. Tegelijkertijd kun je als opdrachtgever die voice al implementeert, je voice-applicaties tentoonstellen en inspiratie bieden voor anderen.
Van early adopters naar early majority
Lee Boonstra (lid DDMA Commissie Voice): "Als DDMA Commissie Voice streven we ernaar om het gebruik van voice van de early adopters naar de early majority te brengen. Een van onze initiatieven om dit te bereiken, is de interactieve voice landschapskaart met daarop een overview van het totale veld van Conversational AI. Een oplossing ontwikkeld vóór de Conversational AI / Voice community, dóór de Conversational AI / Voice community."
Hoe het werkt
Onder de categorieën Service Providers, User Organizations, Technology Providers en de subcategorieën die hieronder vallen, zijn alle partijen uit het voice-landschap verdeeld. Door op deze (sub)categorieën te klikken, krijg je alle partijen van een bepaalde (sub)categorie op een rij met allemaal aanvullende informatie. En die interactie gaat dus nóg verder. Is jouw organisatie namelijk zelf actief binnen het voice-landschap? Klik op de (sub)categorie waar jouw organisatie onder valt en vul het formulier met gegevens over je organisatie in. Dan staat jouw organisatie binnenkort ook op de kaart. Werk jij bijvoorbeeld bij een partij gespecialiseerd in het ontwerpen van conversaties voor chat en/of voice-interfaces? Klik op de kaart op ‘Conversation Design’ en vul de gegevens van je organisatie in.
Iedere nieuwe inzending moet eerst worden goedgekeurd voordat een organisatie op de kaart komt te staan. Zo zorgt DDMA ervoor dat de kaart altijd klopt.