Sana Commerce lanceert productaanbevelingen B2B e-commerce
E-commerce platform Sana Commerce breidt de functionaliteit van haar B2B e-commerce software uit met gepersonaliseerde productaanbevelingen die worden gebaseerd op online en offline verkopen. Dit soort aanbevelingen zijn gebruikelijk in B2C-webwinkels, maar nog niet in B2B e-commerce omdat de verkoopprocessen complexer zijn.
De nieuwe functie is gebaseerd op een datamining-algoritme dat is ontwikkeld door de product- en informatiemanagment van Sana Commerce en profiteert van de ERP-integratie van Sana Commerce Cloud.
Uitdaging
Door informatie over het gedrag en de kooppatronen van kopers te verzamelen en te analyseren, kunnen webwinkels een gepersonaliseerd kooptraject bieden. Dat leidt tot hogere inkomsten, loyaliteit en vertrouwen. Echter ontbraken aanbevelingen op basis van zowel online als offline verkopen nog altijd in B2B e-commerce, omdat productsegmentatie, klantspecifieke prijzen en kortingen dit nogal een uitdaging maken. Toch verwachten zakelijke bestellers ook gepersonaliseerde service.
Nieuw algoritme
Dankzij de nauwe integratie van Sana Commerce Cloud met de ERP-systemen hebben B2B-webwinkels die op Sana Commerce Cloud draaien, toegang tot zowel on- als offline bestelinformatie als historische inkoopgegevens. Deze data worden ingevoerd in het nieuwe algoritme, wat nauwkeurige aanbevelingen oplevert. Correcte aanbevelingen verhogen de bestelwaarde, maar stellen kopers ook in staat zelfstandiger hun bestelling te plaatsen en helpen hen te navigeren door B2B-webshops met een groot assortiment.
Self-service
Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce: “B2B-kopers verwachten personalisatie, vanaf het allereerste contact. Daarnaast is selfservice een belangrijk aspect van klantbeleving. B2B-kopers zijn steeds meer op zoek naar de mogelijkheid om zelfstandig online te winkelen en hun interacties met verkopers te beperken. Het bieden van gemak en betrouwbaarheid in B2B e-commerce versterkt de relatie die bedrijven hebben met hun kopers. Correcte productaanbevelingen hebben bovendien een groot potentieel om de ROI (return on investment) van e-commerce te stimuleren.”