Groot, groter, grootst scoort bij OOH
30-07-2019 (10:22) - Toeleveranciers
Reclame's op grote digitale Out Of Home schermen hebben een grotere impact dan kleine schermen. Dat blijkt uit onderzoek van Ngage Media, Kinetic en Validators. Niet alleen wordt de aandacht beter en langer vastgehouden, ook is de kans op emotionele impact groter en intensiever. Het resultaat: een hogere merkerkenning en minder merkverwarring.
Eyetracking
Voor het Out Of Home-onderzoek (OOH) werden hightech middelen ingezet als real-life eyetracking en biometrische techniek, een primeur voor OOH. 54 proefpersonen kregen een speciale eyetracking-bril en werden gevraagd daarmee rond te lopen op locaties waar zowel grote digitale schermen als kleine digitale schermen en abri’s stonden. De emotionele respons werd gemeten door middel van een sensor op de vingers van de respondenten die veranderingen in elektrische geleiding op de huid volgt. Gekeken werd of en wanneer de proefpersonen meer gingen zweten, aangezien zweten een aanduiding is voor psychologische of fysiologische opwinding.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat grote digitale schermen gemiddeld een 1,55x sterkere emotionele respons oproepen dan kleine schermen. Goed nieuws voor adverteerders want uit ander wetenschappelijk onderzoek blijkt dat high arousal ads leiden tot een hogere brand awareness en daardoor tot een hogere koopintentie.