Spotta en Prappers Media introduceren voice search
08-08-2019 (09:38) - Toeleveranciers
Vanaf vandaag kun je jouw favoriete folder-aanbiedingen ook vinden met je stem. Met een eigen dienst voor de Google Assistant maakt Spotta het nu mogelijk voor consumenten om folders te zoeken en aanbiedingen te horen met behulp van spraak.
Vanaf vandaag kun je de nieuwe folders opvragen door tegen de Google Assistant op een mobiele telefoon te zeggen “Ok Google, Praat met Spotta”. Deze eerste versie is een bèta versie met in eerste instantie alleen supermarkten. Consumenten vertellen de Google Assistant letterlijk hoe de dienst zal worden uitgebreid. Ze zeggen waar ze naar op zoek zijn; naar welke producten, winkels en aanbiedingen.
De spraak service van Spotta is te gebruiken via de Google Assistant op elke Android telefoon of via de Google Assistant app op de iPhone. Via de Google action van Spotta kun je nu al zoeken naar de folders van bekende supermarkten zoals Albert Heijn, Plus en Lidl. Het aantal winkels waarnaar je kunt zoeken met je stem zal snel worden uitgebreid en aangevuld met het zoeken naar producten zoals bijvoorbeeld luiers.
Spraak assistenten
Het gebruik van spraakassistenten is snel groeiend in Nederland. Uit recent onderzoek (maart 2019) blijkt dat 5% van de Nederlandse huishoudens al een smartspeaker heeft en 17% een spraakassistent gebruikt. De verwachting is dat in 2020 ruim 40% van de Nederlanders een spraakassistent gebruikt. Spotta heeft voor de ontwikkeling van de voice search samengewerkt met Prappers media, Nederlands meest ervaren expert in voice strategieën en spraakgestuurde zoekopdrachten.
Joey Scheufler, CEO van Prappers Media: Samen met Spotta hebben wij een spraakservice bedacht die mensen echt een toegevoegde waarde gaat geven. Deze béta versie is pas het begin, uiteindelijk kun je Google bijvoorbeeld vragen: Waar zijn de luiers in de aanbieding? De assistent zegt bij welke winkel en voor welke prijs. De volgende stap kan dan zijn dat de assistent ook vraagt of je ze wilt kopen? Jij zegt ‘ja’ en binnen een uur heb je ze thuis. Hoe handig is dat? Echt we zijn pas net begonnen!
gepersonaliseerde aankoopassistent
Kimberly van Houwelingen, Online Marketing Specialist bij Spotta: "Voor ons is het vanzelfsprekend dat we voice search gaan inzetten bij folders en aanbiedingen. We bedenken continu nieuwe manieren waarmee het voor consumenten steeds makkelijker wordt om alleen aanbiedingen en folders te krijgen die voor hem of haar relevant zijn en voice search past daar heel goed bij. Aanbiedingen kunnen straks heel persoonlijk worden, omdat gebruikers letterlijk vertellen waar zij behoefte aan hebben. Consumenten hebben nu met “Ok Google, Praat met Spotta” altijd een gepersonaliseerde aankoopassistent in de buurt.”