Appen met Carina van Aigency Amsterdam:

Appen met Carina van Aigency Amsterdam: "Een goede prompt toont respect voor andermans eigendom"

08-03-2024 (12:22) - Appen met

Alle polls voor SAN NKOTB zijn inmiddels afgelopen en de winnaar van de laatste peiling is bekend: Aigency Amsterdam. Het bureau, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie en machine learning, verdiende daarmee een positie op de longlist. We spraken mede-oprichtster Carina Snippe over de bereikte mijlpalen, de ideale prompt en toekomstige AI-tools.

Status: beschikbaar

Hi Carina, Sem hier van Fonk magazine. Gefeliciteerd met de winst op de 3e poll van NKOTB en één van de laatste plekken op de longlist! Hebben jullie al geproost op de overwinning?
Hi Sem, dankjewel! Uiteraard hebben we erop geproost met een bubbel. Dat doen we sowieso graag. ;) En dit soort milestones moet je zeker vieren!

Gelukkig maar. Welke milestones hebben jullie nog meer kunnen vieren?
Jullie hebben ons al vele milestones gegeven om te vieren. :) Zoals deze SAN NKOTB nominatie en het uitroepen tot ‘Agency to Watch 2023’. Maar voor ons aan milestones sowieso geen gebrek. Zo hebben we ook onze eerste grote klant gevierd, het uitzetten van de eerste opdracht naar onze prompt engineers en de internationale interesse voor ons bureau en onze werkzaamheden. Een nieuwe dag, een nieuwe milestone. En daar zijn we natuurlijk superdankbaar voor!

Hoogtepunten genoeg zo te horen. Kan je mij in het kort uitleggen waarom jullie zijn begonnen met Aigency?
Chrissie en ik hebben beiden >15 jaar ervaring met fotografie- en filmproducties. Toen we juni 2023 een keer samenwerkten op een brand identity liepen we tegen de beperkte beschikbare middelen aan die die klant had. Chrissie is toen fotorealistische beelden voor deze klant gaan ontwikkelen die aansloten op de nieuwe brand identity. Meteen realiseerden we ons toen wat dit zou betekenen voor ons vakgebied. Deze klant kon eigenlijk vrijwel per direct over de conceptbeelden beschikken en deze inzetten als campagnemateriaal. Zonder te hoeven betalen voor portretrechten of buyouts. En tegen een fractie van de ‘traditionele’ productiekosten. Dat was het moment waarop we dachten: hier moeten we iets mee. De zomer hebben we gebruikt om Aigency Amsterdam op te tuigen en in september zijn we live gegaan.

Waar AI wel niet goed voor is. Heeft Aigency nog andere diensten, waardoor het van toegevoegde waarde is voor de creatieve industrie?
Het duurzame element was voor ons één van de belangrijkste onderdelen om hier vol voor te gaan. Wij hebben allebei een sterke impact gedreven duurzame drive en weten ook allebei hoe vervuilend grote fotografie- en filmproducties kunnen zijn. Een door AI gegenereerd beeld is tot wel 310 tot 2900 x duurzamer dan traditionele beeldcreatie. Dat weten we uit dit onderzoek. De cijfers stammen nog uit de beginfase van AI dus de winst is nu nog groter.

Naast duurzaam zijn we ook sociaal gedreven. Daarom zijn wij als bureau actief bezig met prompten against the bias. Dit houdt in dat we inclusiviteit en representatie waarborgen waar en wanneer we kunnen.

Verder gaan we heel serieus om met inaccurate informatie binnen AI-gegenereerde beelden. We doen altijd een uitgebreide due diligence op de onderwerpen en dat is ook hard nodig.

Tenslotte vinden we de authenticiteit van onze beelden heel belangrijk en gaan we zo netjes mogelijk om met intellectueel eigendom door onder andere puur te prompten.

Dat zijn mooie doelen! Hoe ziet de basis van een ideale prompt er uit, met deze doelstellingen in het achterhoofd?
Een goede prompt is een (waar nodig) inclusieve en representatieve prompt die respect toont voor andermans intellectueel eigendom.

Wij weten waar de vooringenomenheid zit van de tools die wij gebruiken, dus wanneer we dit zien gebeuren prompten we daar actief tegenin. Verder proberen we ook onderdelen in beeld te brengen die niet worden vertegenwoordigd binnen AI-tools. Zelfs niet wanneer je erom vraagt. We zetten dan meerdere AI-tools in om dit voor elkaar te krijgen.

Het respect voor andermans intellectueel eigendom tonen wij door geen gebruik te maken van andermans beelden of stijlen in onze prompts. Wij nemen dus ook geen makkelijke ‘shortcuts’ om bij het resultaat uit te komen dat we willen bereiken. Dat kost misschien wat meer moeite, maar dan krijg je ook een beter en origineler resultaat.

Aan welk resultaat heb je met het grootste plezier gewerkt?
We hebben onlangs een hele leuke campagne gemaakt voor onze mede genomineerde New Kid The Fresh Pool. In deze opdracht konden we al onze impactmotivatie kwijt en de samenwerking was ook nog eens heel prettig.

Nice, jullie hebben dus zowel bureaus als merken als klant. Wat is de verhouding? En gaat dit in de toekomst denk je veranderen?
Het is momenteel echt 50/50 en ik verwacht eigenlijk wel dat dat zo blijft…

Duidelijk. Gisteren zagen we van jullie een conceptcommercial die volledig is gemaakt door AI. Verwacht je dat AI de volledige productie van campagnes/commercials kan overnemen? 
Nee dat verwachten we zeker niet. Een AI-productie is in onze ogen just another tool in the toolbox en is niet altijd de meest logische keuze. Net zoals dat bijv. animatie of illustratie niet altijd de meest logische keuze is.

Het is wel de voorspelling dat in 2025 90% van de content die op internet wordt geplaatst (deels of geheel) met AI is geproduceerd dus we verwachten wel een enorme toenemende rol van generatieve AI-tools in de overige productietools en -workflows. Dus het aandeel van hybride producties zal zeker toenemen.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Dan ga ik door naar de laatste vraag. De ontwikkeling van generatieve AI bevindt zich in een stroomversnelling, met de komst van foto en video. Maar wat is de volgende stap, en waar houdt het op?
We verwachten dat na foto en video nu de focus komt te liggen op AI gegenereerde 3D objecten.

Een partij als Luma AI heeft al een text-to-3D tool genaamd Genie. Met deze 3D elementen kun je meer aangezichten creëren van één en dezelfde scène.

Ook verwachten we dat je binnen een jaar een goede en betrouwbare 3D scan van producten met je telefoon kunt maken. Waardoor het straks een stuk makkelijker wordt om product placement te krijgen in AI omgevingen.

Dit is weer heel interessant voor sectors als (food) packaging / furniture & interior.

Interessant! Hebben jullie deze tool al gebruikt?
We hebben ermee getest maar dit zit nog wel in het beginstadium. Erg glitchy. Een beetje vergelijkbaar met de tienvingerige handen van tweekoppige mensen uit Midjourney V3.

Dat wil je inderdaad niet hebben... Bedankt voor je tijd en moeite voor het interview! Succes met de volgende rondes en alvast een fijn weekend!
Jij ook bedankt & een goed weekend!