
Barça Backstage #2 met Nik Sluijs van Happiness Amsterdam
Terwijl de ADCE Awards pas vrijdag worden uitgereikt, barst Barcelona nu al van de creativiteit. Gisteren begon de ADCE Creative week, een conferentie die dient als opwarmer voor de officiële prijsceremonie. FONK ontmoet daar de Nederlandse finalisten en vraagt naar hun finaleplaats, het genomineerde werk en meer. Nik Sluijs, medeoprichter en CEO van finalist Happiness Amsterdam, komt als tweede aan het woord.
Happiness Amsterdam dingt mee in de categorie Integrated & Innovation met de campagne 'Niets zo mooi als speelgoed van een ander' voor Marktplaats. Het creatieve bureau gebruikte dit voor ouders herkenbare inzicht als herinnering dat andermans, oftewel tweedehands, speelgoed gewoon te koop is op Marktplaats. Niet alleen leuk voor je portemonnee en kind, maar ook voor de planeet. Deze boodschap werd verspreid via een TVC, social en online video's en een prentenboek voor kinderen én volwassenen.
Echte beelden
Hoe zijn jullie op het geniale inzicht dat kinderen altijd blijer zijn met andermans speelgoed, gekomen?
Nik Sluijs: "Wie als jonge ouder, waaronder ikzelf, naar zijn spelende kinderen kijkt, weet: ze willen juist altijd het speelgoed van een ander. Sterker nog, ze willen niets liever. Dat gebeurt elke dag in elke speeltuin. Het idee is zo'n golden nugget die je af en toe vindt. Maar zo'n ingeving krijg je alleen als je altijd met de briefing in je achterhoofd loopt. Ik denk dat dat iets is wat iedere goede strateeg en creatief automatisch doet. En met die mindset kan je soms de mooiste inzichten en ideeën vinden in het dagelijks leven."
"Als je de kans krijgt om deel te nemen aan de ADCE, waar alle nationale winnaars samenkomen, dan wil je dat stapje graag maken"
De campagne werd zowel online als offline verspreid. Wat was de grootste uitdaging om de boodschap over al die kanalen consistent te houden?
"Eigenlijk was dat niet zo moeilijk. Ouders filmen het gedrag van hun kinderen continu en vinden het grappig als zij speelgoed van een ander afpakken. Deze beelden hoefden wij alleen maar uit het dagelijks leven te pakken en daar een campagne van te maken. En het mooie van die beelden is dat ze zowel geschikt zijn voor een opvallende TVC, als voor DOOH en social shorts."
Meer listings en gebruikers
In hoeverre heeft de campagne de verkoopcijfers van tweedehands speelgoed beïnvloed?
"Marktplaats weet nooit zo goed of een advertentie die verwijderd wordt ook echt verkocht is. Daarom meet het platform succes vooral aan de hand van activiteit. Rondom de feestdagen van vorig jaar, de periode waarin de campagne actief was, steeg het aantal listings binnen de speelgoedcategorie met 15% vergeleken met dezelfde tijdsspanne in 2023. En het aantal actieve gebruikers groeide met 2,4 miljoen. Hét bewijs dat de campagne effectief is geweest."
Contact met uploaders
Wat zou het voor Happiness betekenen als jullie morgen een ADCE Award winnen?
"Dat zou trots geven en een erkenning zijn voor het hele harde werk achter de campagne. Het lijkt misschien een eenvoudig inzicht over ruziënde kinderen, maar de uitwerking was dat zeker niet. Het was bijvoorbeeld best een strijd om die echte beelden in de campagne te mogen gebruiken. Je vindt de filmpjes wel online, maar je mag ze niet zomaar commercieel inzetten. Onze regisseur Juliëtte Stevens en een researchteam zijn daarom zelf achter de originele uploaders aangegaan. Een paar dagen voordat de edit op slot moest hebben we pas toestemming gekregen voor het iconische shot van de jongens met de rode speelgoedauto."
Waarom besloten jullie na de Nederlandse Members Award de case in te zenden voor de Europese ADCE-competitie?
"Het is goed voor de groei van het bureau, want prijzen winnen zorgt ervoor dat je opvalt en adverteerders en jong talent graag met je willen samenwerken. En als je dan de kans krijgt om deel te nemen aan de ADCE, waar alle nationale winnaars samenkomen, dan wil je dat stapje graag maken. Daarnaast houd ik van competitie, je meten met het beste werk van het jaar. Dat competitieve is één van de redenen waarom ik dit vak zo lang leuk vind."
Fitzroy over 'Racing Offers'
Morgen, de dag van de uitreiking, spreken we me de laatste finalist Fitzroy over hun 'Racing Offers'-campagne. Deel één met Vincent Lammers van BUCK lees je hier.