Campagne Readification wint innovatieprijs Cross Media Awards

19-10-2023 (11:51) - Awards

Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die actuele vraag in opdracht van de Leescoalitie en NBD Biblion de campagne 'Readification', waarbij de wereld van gaming wordt ingezet om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur.

Deze campagne won gisteren de innovatieprijs bij de Cross Media Awards. Schrijvers als Marion Pauw, Manon Uphoff en Rima Orie zetten zich in door nieuwe verhalen te vertellen binnen de virtuele werelden waar jongeren zich dagelijks in begeven. De resulterende korte verhalen werden onder andere tijdens de Boekenweek van Jongeren gelanceerd en zijn te lezen in de Ubisoft Special-app, waarmee de mogelijkheden van smartphones en tablets benut kunnen worden. Tijdens het lezen komen beelden en audio uit de games voorbij.

Verhalen vanuit games

Dankzij een samenwerking tussen de Leescoalitie en Ubisoft werd het mogelijk om vanuit games als de nieuwe Assassin’s Creed en Skull and Bones nieuwe verhalen te schrijven die zich afspelen in de werelden van deze games. Jury Cross Media Awards Bas Vlugt: "Het is een vondst dat je in deze tijd waarin door jongeren nauwelijks wordt gelezen -te kunnen omdenken- en dat juist gaming wordt ingezet om kinderen succesvol aan het lezen te krijgen. Readification is heel inspirationeel. Hier verwachten wij in de toekomst nog veel van, eindelijk weer een leesgeneratie!"

Hetzelfde doel

Voor het eerst omarmden de gaming en de literaire wereld elkaar op deze manier met hetzelfde doel: het terugbrengen van het leesplezier en het tegengaan van de ontlezing onder jongeren. Ruben Houkes van The Invaders: “Dit is opnieuw een bevestiging dat het gebruikmaken van de belevingswereld van jongeren dé manier is om ze te bereiken en inspireren.”

Inmiddels hebben ruim 100.000 jongeren de app gedownload. O.a. de Telegraaf, NOS Journaal, Nadia, Jeugdjournaal, Power Unlimited en influencers op TikTok zorgden voor een stormloop naar de app. Vier op de tien gebruikers geven aan door de verhalen te worden gestimuleerd om meer te lezen.