91 inzendingen voor Dagbladgoud
05-02-2009 (10:06) - Bureaus
Adverteerders en reclamebureaus hebben enthousiast ingezonden voor de verkiezing van de beste dagbladadvertentie van 2008. In totaal ontving Cebuco 91 advertenties die gaan strijden om de titels Dagbladgoud en Vakgoud 2008. Uit alle inzendingen selecteert een representatief publiekspanel tien favorieten. Deze tien winnen een herplaatsing van de ingezonden advertentie in vrijwel alle dagbladen van Nederland en gaan in de race om de titel Dagbladgoud 2008. De advertenties verschijnen in de week van 2 tot en met 6 maart in de Nederlandse dagbladen en komen daarmee dagelijks onder ogen van zo’n 10 miljoen lezers. Die lezers worden opgeroepen om te stemmen via www.dagbladgoud.nl. Dagbladgoud kent een categorie profit en non-profit.
Daarnaast stelt een vakjury uit alle inzendingen een eigen top vijf samen. De winnaar daarvan wordt bekroond met Vakgoud 2008. De vakjury bestaat uit: Dylan de Backer (DDB Amsterdam), Marcel den Hartog (Publicis), Maureen Snertring (Sony Ericsson), Sander Fauth (KPN), Nico Hilhorst (M2Media & More) en Tom Tempelman (NRp Dagbladen). Op 26 februari worden de beste tien advertenties in de race voor Dagbladgoud en Vakgoud 2008 bekendgemaakt. Vanaf dat moment kan gestemd worden. Op 23 maart worden de winnaars bekendgemaakt tijdens het Dagbladgoud Event in het Cobra Museum in Amstelveen.
Olaf Croon (Cebuco): ‘De lijst van inzendingen laat een mooie spreiding zien over de vele branches die kiezen voor de krant. Zoals te verwachten bij dagbladen zien we veel inhakers terugkomen, maar wat vooral opvalt is het aantal campagnes ten opzichte van het aantal losse advertenties dat is ingezonden. Dat zijn er meer dan andere jaren. Het geeft aan dat adverteerders kranten weer meer strategisch inzetten en daarbij zorg besteden aan de creatie.’