
Brand Potential voltooit rebranding rugbycompetitie Gallagher PREM
Brand Potential heeft de internationale rugbycompetitie Gallagher PREM begeleid bij een volledige herpositionering en rebranding. De rebranding van de internationale rugbycompetitie is ontworpen om rugby opnieuw te definiëren als één van de meest entertainende en spannende sporten. Het project laat zien hoe een doordachte aanpak van merkstrategie, design en storytelling bijdraagt aan het toekomstbestending maken van het rugby en de competitie.
Hoewel rugby in Nederland een relatief kleine sport is, groeit wereldwijd de behoefte aan onderscheidende merkbeleving binnen de sportsector. Daarnaast wilde Gallagher PREM, de hoogste rugbycompetitie in Engeland, zich opnieuw positioneren om een breder en jonger publiek aan te spreken die op zoek zijn naar spektakel, snelheid en emotie en om wekelijkse kijkersaantallen te verdubbelen van 1,9 miljoen naar 3,8 miljoen. Brand Potential werd gevraagd om het volledige traject te begeleiden: van strategisch onderzoek en positionering tot het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit en tone of voice.
Merkstrategie als basis
Uit het strategisch traject bleek dat de kernwaarden van rugby – fysieke intensiteit, emotie en gemeenschapsgevoel – centraal moesten staan in de rebranding. Zo ontstond een positionering die zowel bestaande fans als nieuwe doelgroepen aanspreekt. Het doel: het wekelijkse bereik van de competitie verdubbelen en rugby als entertainmentmerk neerzetten.
"Deze nieuwe strategie is gebaseerd op inzichten van onze spelers, clubs en fans, en zorgt voor een merkbeleving die de intensiteit en het karakter van rugby echt overbrengt," aldus Olivia Ó Dochartaigh, Head of Brand and Content bij PREM Rugby.
Van strategie naar creatie
Brand Potential vertaalde de merkwaarden naar een moderne, digitale visuele identiteit met een opvallend, contrastrijk kleurenpalet, merkpatronen die de heatmaps en de adrenaline van de sport weerspiegelen en rauwe, close-up, ongepolijste foto’s die de energie van de sport vangen.
Het nieuwe woordmerk dat Brand Potential ontwierp, is meer dan een logo: het is een visuele metafoor voor het spel, met een dynamisch lettertype en een subtiele botsing tussen de letters ‘P’ en ‘R’ die de impact van rugby weerspiegelt. Voor het eerst zijn Gallagher en PREM ook visueel samengebracht: de Gallagher-globe vormt nu een rugbybal in de ‘R’, als brug tussen de competitie en de hoofdsponsor. De tone of voice is toegankelijk, eerlijk en uitgesproken, passend bij de doelgroep van jonge sportliefhebbers.
"Ons doel was om de energie en onvoorspelbaarheid van rugby te vertalen naar een merk dat op elk kanaal tot leven komt. Gallagher PREM is ontworpen om net zo gedurfd, fel en onvergetelijk te zijn als het spel zelf," zegt Guillaume Furminger, Executive Creative Director bij Brand Potential. "Dankzij de nauwe samenwerking met alle stakeholders in en rondom de competitie zijn we erin geslaagd om het merk Gallagher PREM opnieuw op de kaart te zetten en het het podium te geven dat het verdient."