
Calamity Jane 'zo goed als nieuw' aangeboden op Marktplaats
Calamity Jane, het bureau dat merken de kracht van de female gaze laat zien – het vrouwelijk perspectief – staat te koop op Marktplaats. Niet voor de hoogste bieder, maar voor degene met de meeste potentie om de strijd voor meer gendergelijkheid in reclame verder te brengen. Want die missie is volgens oprichters Kiona de Vries en Geerke Catshoek nog altijd urgent. Daarom wordt Calamity Jane ‘zo goed als nieuw’ aangeboden.
Calamity Jane heeft in vier jaar tijd merken als WOMENInc Hunkemöller, Aegon en de Nederlandse Golf Federatie wakker geschud met maatschappelijk en commerciële campagnes. Het female gaze bureau gaf daarnaast talks en workshops over het vrouwelijk perspectief aan marketeers, maar ook aan andere agencies, als Home en N=5.
"Best bizar eigenlijk, dat de female gaze in reclameland nog zo’n blinde vlek was," vult Catshoek aan. "En nog steeds gaat het vaak mis. Meer dan 90% van de vrouwen wordt in advertenties nog altijd stereotiep afgebeeld." Tegelijkertijd is genderinclusie een bewezen groeifactor voor merken. "Vrouwen nemen zo’n 80% van de aankoopbeslissingen," zegt Kiona De Vries. "Maar worden lang niet altijd serieus genomen als doelgroep."
Meer impact maken
"Onze ambitie was altijd groter dan wijzelf," zegt De Vries. "We willen méér slagkracht. Daarom geven we het stokje door aan iemand die de missie van Calamity Jane verder kan brengen." De verkoop via Marktplaats is een knipoog én een bewuste keuze: laagdrempelig en no-nonsense. "Iedereen mag bieden," zegt Catshoek. "Als je maar in onze missie gelooft – en het label grootser durft te maken. We verkopen ons label, niet onze ziel."
Samenwerking met nieuwe eigenaar
Het bureau stopt dus niet, maar de eigenaren wel. De Vries: "Ik oriënteer me op posities waarin ik als creative director en female gaze expert aan de slag kan. Ik ben op dit moment in gesprek met verschillende partijen. Geerke wil meer focussen op schrijven en podcast maken, wat ze al doet voor Het Klokhuis en Het Rijksmuseum." Een samenwerking met de nieuwe eigenaar wordt niet uitgesloten. De Vries: "Maar één ding is duidelijk: Calamity Jane is nog lang niet klaar met de reclamewereld. Dus: wie durft?"