
DDB gaat op in TBWA: een nieuw hoofdstuk in de reclamegeschiedenis
DDB Amsterdam gaat op in TBWA\NEBOKO. De integratie is onderdeel van de wereldwijde herstructurering van Omnicom Advertising na de overname van Interpublic Group en markeert het begin van een nieuw hoofdstuk in de reclamegeschiedenis. 'Het is een complexe, maar ook bere-interessante periode.’
DDB brengt een lange geschiedenis van invloedrijk creatief werk mee, geworteld in het gedachtegoed van Bill
Bernbach, die geloofde in de kracht van emotie en menselijkheid in communicatie. TBWA staat wereldwijd bekend om de Disruption-methodologie, een strategische aanpak die merken helpt om conventies te doorbreken en culturele betekenis te creëren. Rik Ledder, CEO van TBWA\NEBOKO: “Creativiteit is de krachtigste economische motor die er bestaat. Door DDB en TBWA samen te brengen vergroten we onze creatieve slagkracht en bouwen we aan een bureau dat merken sterker, zichtbaarder en betekenisvoller maakt. Dit is een kans om onze cultuur te verrijken, onze schaal te vergroten en de lat nog hoger te leggen.”
In Nederland werken de teams van DDB en TBWA nauw samen binnen de nieuwe structuur van TBWA\NEBOKO. Klanten blijven rekenen op vertrouwde gezichten, dezelfde betrokkenheid en een creatieve standaard die verder omhoog wordt getild. Wat wél verandert, is de toegang tot een groter internationaal netwerk en tot nieuwe technologie en data-expertise.
Klanten goed bedienen
Merel Hoogendorp, in Nederland sinds het vertrek van Erik van Engelen eindverantwoordelijk voor DDB Amsterdam, in een eerste reactie: "De ontwikkelingen gaan op dit moment heel snel. Het belangrijkste is nu dat we onze klanten goed bedienen. Juist nu is communicatie belangrijk en daar maak ik graag tijd voor. Gisteren zong het nieuws rond en vandaag moeten we verder, want ondertussen gaat het werk gewoon door", klinkt het nuchter. Merel: "Het hele team gaat mee en dat is een geweldig pluspunt. Alles bij elkaar is het een complexe, maar ook bere-interessante periode."
Wat vooraf ging
Na de overname werd gisteren bekend dat Omnicom wereldwijd de bureaulabels DDB, FCB en MullenLowe schrapt. Omnicom wil de op dit moment meest onderscheidende creatieve bureaus verenigen in drie internationale netwerken TBWA, BBDO en McCann. DDB en MullenLowe worden wereldwijd ondergebracht bij TBWA. DDB Amsterdam gaat op in TBWA\Neboko. Wat de toekomst is van het zelfstandig opererende FCB Amsterdam, is nog afwachten. Op internationaal niveau houden de vijf mediabureaulabels OMD, PHD, Hearts & Science (Omnicom), Initiative en UM (IPG) stand. De organisatie gaat verder onder de naam Omnicom Media. Ook in Nederland worden de vijf mediabureaumerken gehandhaafd. Met de overname van Interpublic Group (IPG) is Omnicom nu het grootste wereldwijde reclameconcern. Publicis is nu wereldwijd de nummer 2 en WPP volgt op plek 3.
Exclusief Interview
In het nieuwjaarsnummer van FONK magazine en met het oog op 2026 een exclusief interview met ceo Rik Ledder over de stand van zaken bij TBWA Nederland.