DIY-commercials op zelfspot.org

20-03-2008 (10:51) - Bureaus

Sinds gisteren is de website www.zelfspot.org in de lucht. De site is een verzamelplaats voor zelfgemaakte commercials. Zo zijn er spotjes waarin tweedehands artikelen of zelfbedachte producten worden aangeprezen, filmpjes waarin mensen met een bepaalde expertise zichzelf (bijvoorbeeld als potentiële nieuwe werknemer) aanbevelen, en ook parodieën op bestaande commercials. Met Zelfspot.org wordt ingespeeld op de trend dat steeds meer mensen hun producten en diensten niet meer alleen te koop aanbieden door een foto met tekst, maar eigengemaakte spotjes hiervoor inzetten. De kwaliteit van deze filmpjes varieert van zeer amateuristisch - en hierdoor soms hilarisch - tot semi-professioneel. Iedereen is welkom om spotjes die je zelf hebt gemaakt of die je tegenkomt op internet, te plaatsen op Zelfspot.org. De spotjes kunnen bijvoorbeeld gevonden worden op YouTube of een verkoopsite als Kapaza.nl. Alle spotjes op de site dingen automatisch mee naar de Zelfspot Award: een jaarlijkse prijs voor het beste, leukste en meest verrassende eigengemaakte reclamespotje. De jury bestaat uit vakmensen en bezoekers
van de website. Op de site wordt een klassement bijgehouden van alle uitgebrachte stemmen door bezoekers. De eerste Award wordt in de loop van dit jaar uitgereikt.

Creatief talent
Naast het bieden van een platform aan creatievelingen, is Zelfspot.org een plek om talent te spotten. De website biedt ook nieuws omtrent de ontwikkelingen van zelfgemaakte reclamespots. In de nabije toekomst zal daar informatie over het maken van reclamespots bijkomen, zoals het gebruik van camera's, licht en techniek. Zelfspot.org is een initiatief van twee bureaus: Mr.Harder en Creactiv. Mr.Harder ontwikkelt online creatieve concepten en is verantwoordelijk voor het idee en de uitvoering
van Zelfspot.org. Creactiv is gespecialiseerd in digitale communicatie en verzorgt het technische gedeelte rondom het initiatief.


Media

Marketing

Economisch