HERC haalt 13.400 euro op voor slachtoffers aardbeving Turkije en Syrië

23-05-2023 (07:00) - Bureaus

Het team van het Amsterdamse bureau HERC heeft veel motivatie om actie te blijven ondernemen om de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië te ondersteunen. Daarom organiseerde het creatieve bureau op donderdag 17 mei een kunstveiling. 21 kunstwerken zijn geveild die in totaal ruim € 13.400 hebben opgebracht.

Kunstenaars Mous Lambarat, Eva Roefs, Bastiaan Woudt, Laila Cohen, Mounir Raji & Stig de Block stelden hun werk beschikbaar. 

HERC for Humanity

De veiling begon met een Q&A onder leiding van HERC’s strateeg Jhelisa Panfred met documentairemaker Ahmed Emin Batman, wiens onlangs gelanceerde film Do You Hear Our Voices de benarde situatie in Turkije belicht op basis van zijn eigen ervaringen als vrijwilliger. De veiling werd gehost door Tom Marsch, bestuurslid van We Are RA*W, een community van studenten en young professionals in de Nederlandse creatieve industrie. Er werd fanatiek geboden op de stukken, het hoogste bod van de avond was voor een speciale editie van Bastiaan Woudt, getiteld ‘De Achterkant', die werd verkocht voor € 2600. In totaal is een bedrag van € 13.400 opgebracht. Donaties zijn gedaan aan AHBAP, AKUT en The White Helmets.

Buiten de media-aandacht

Elif Albayrak, Art Director bij HERC: “Van een afstand volgde ik de situatie in Turkije en Syrië en ik voelde me ontzettend machteloos. Ik wilde heel graag helpen, maar naast het delen van informatie op social media en sec geld doneren was er weinig mogelijk. Emilio (oprichter en ECD van HERC) en ik begonnen na te denken over wat we konden doen en welk moment het meest effectief is. We wilden niet iets organiseren wanneer er al veel media-aandacht was, maar juist wanneer de situatie naar de achtergrond verdween. De nasleep van de verwoestende aardbeving laat nog steeds diepe sporen na in de getroffen gebieden, en het is overduidelijk dat het herstelproces jaren in beslag zal nemen. We streven ernaar om mensen bewust te maken van de voortdurende situatie in Turkije en Syrië en hen aan te moedigen om te blijven helpen.” 


Media

Marketing

Economisch