Hoe een klein land impact maakt op SXSW

Hoe een klein land impact maakt op SXSW

13-03-2024 (12:25) - Bureaus

In ewen afgeladen IBE House in het Thompson Hotel, de thuisbasis van CreativeNL en New Dutch Wave tijdens SXSW 2024 downtown Austin, begon gisteren het inhoudelijke programma van de strategische missie van Nederland – met de sessie ‘Immersive Wonders: The Sphere & Beyond’.

Centraal stond de ontwikkeling van immersive experiences (IX), een van de speerpunten van CreativeNL omdat andere ‘realiteiten’ en AI (van Pokémon Go tot sextech) zo’n impact maken en vooral zullen maken op het dagelijks leven van iedereen, for better or worse.

Curator/programmasamensteller en moderator Monique van Dusseldorp trapte de sessie af met de prachtige duiding van immersive experiences: ‘Het is net als samen vuurwerk kijken vroeger, maar nu (deels) digitaal. Ik noem dat the art of awe.’

Hierbij een korte recap van het panel over de laatste ontwikkelingen op het gebeid van IX met niemand minder dan Nathalie van Sasse van Ysselt, Vice President en Creative Lead Sphere (Las Vegas), Tristan Hupe-Guimarães, Creative Business Development Tellart Amsterdam, en Alexandre Teodoresco, Vice President of Strategic Development and Innovation van kunstcollectief The 7 Fingers uit Canada en co-chair van Entertain AI - met per persoon de essentie van haar/zijn verhaal in een quote: 

Nathalie van Sasse van Ysselt, die verantwoordelijk is voor de buitenkant van het allergrootste op zichtzelf staande medium (lees: led-scherm of led-bol) ter wereld, de Sphere in Las Vegas; binnen worden onder andere concerten gehouden. ‘We hebben jaren aan de ontwikkeling ervan gewerkt: wat kan, wat werkt wel, wat niet en wat wil je laten zien? Het bijzondere ervan was dat toen we echt gingen testen, we dat niet buiten het beeld van het publiek konden doen.’ Lacht: ‘Ja, er ging wel eens wat mis, zoiets als de Sphere bestond nog niet. Wat ook bijzonder is, vind ik, is dat creativiteit leidend is bij wat we laten zien. En ja, rond grote evenementen als de Formule 1 en Super Bowl is het ook een advertentiemedium, maar we hebben ook al met kunstenaars als Refik Anadol gewerkt. We merken dat dat laatste gelukkig meer engagement oplevert; er is al een hele fan community aan het ontstaan, en dat is belangrijker, zelf voor een commerciële stad als Las Vegas.’ 

Tristan Hupe-Guimarães: 'Wat ik geleerd heb, is dat immersive experiences niet alleen over awe gaan. Het kunnen ook weirde of procatieve ervaringen zijn, zoals ons project Dinner in 2050. Het gaat er wat mij betreft vooral om dat iemand in een nieuwe wereld een andere ervaring beleeft, die onderdeel uitmaakt van een liefst bolde boodschap.'

Alexandre Teodoresco: 'Ironisch genoeg heeft de corona-pandemie voor een enorme versnelling in IX gezorgd. De technologie is verbeterd, het publiek is gewend geraakt aan digitaal ervaren, en we zijn erachter gekomen dat virtuele in de basis niet heel anders werken dan de echte wereld. Een salto blijft een salto - wij hebben een circusachtergrond-, maar als je dat zelf ervaart in een nieuwe wereld is dat spectaculair.'

Vier Nederlandse immersive experiences

Na een korte pauze vond vervolgens een showcase plaats van vier (!) Nederlandse immersive experiences, die onderdeel uitmaken van het officiële programma van SXSW. Hieronder delen we dcecases in korte filmpjes.
 


Nils Adriaans voor CreatievNL

Media

Marketing

Economisch