Kemari Digital en Tribe starten groep House of Creators

Kemari Digital en Tribe starten groep House of Creators

15-05-2024 (10:03) - Bureaus

Bureaus Kemari Digital en Tribe laten weten een initiatief te starten: House of Creators. Eerder dit jaar liet het Enschedese Kemari al weten een nieuwe koers te gaan varen. 

Ondernemerschap stimuleren met betrekking tot innovatieve digitale oplossingen door bundeling van krachten en ervaring. Dat is in het kort de aanleiding voor de oprichting van House of Creators, een gezamenlijk initiatief van vier ondernemers die verbonden zijn aan Kemari Digital en Tribe.

“Met spin-offs van onze huidige activiteiten willen we nieuwe initiatieven creëren, waarmee we het digitale landschap een boost willen geven”, luidt de ambitieuze uitleg van Rajiv van Wijk van Kemari Digital. “Samen met mijn compagnon Thijs Mensink, Daan Gönning van Tribe en Jan Pol (voorheen UNIT4 en Ecare) hebben we een ambitieus plan ontwikkeld, waarbij we ondernemers behulpzaam zijn met innovatieve concepten en technieken. Daarmee kunnen ze hun onderscheidend vermogen vergroten.”

Nieuwe concepten

“Dat kan in allerlei opzichten”, vult Thijs Mensink aan: “Zoals met kennis, ervaring en infrastructuur, Waardoor je samen je organisatie meer schaalbaar kunt maken. We denken dat we met Kemari en Tribe de ingrediënten in huis hebben om die ondersteuning vorm te geven. We kunnen nieuwe concepten in de markt zetten. Tribe kan zorgen voor digitalisering van processen, Kemari is heel vooruitstrevend waar het gaat om marketing, branding en alles wat daarbij komt kijken. Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in integere businessmodellen, waarbij niet het belang van de aandeelhouders alleen voorop staat, maar waar waarde wordt gecreëerd voor alle stakeholders en waarin alle belangen op een goede manier worden gewogen.”

Geen investeringsfonds

Vanuit House of Creators wordt binnenkort nog een spin-off gelanceerd en zijn besprekingen gaande met een partij, die wil opschalen en denkt dat beter te kunnen doen als onderdeel van het nieuwe platform. Jan Pol: “We zijn echter geen investeringsfonds, maar we investeren wel. Alles wat we met House of Creators verdienen hoeft in principe niet naar de aandeelhouders. We benutten dat voor nieuwe initiatieven. Uiteindelijk willen we graag sectoren vernieuwen of disrupten, ze herontdekken. In eerste instantie leggen we onze focus op zorg en onderwijs, maar we kijken breder naar mogelijkheden om de componenten die we in huis hebben in te zetten.”

Niet gangbare manier

Rajiv van Wijk: “Die vernieuwing willen we toepassen op een manier die niet gangbaar is. Een prachtig voorbeeld daarvan is Tango, tegenover ons pand in Enschede. Dat was het eerste onbemande tankstation. Ons initiatief is een beetje ontstaan in een gesprek met Daan Gönning. We hadden het erover hoe onze markt erg in beweging is en verandert. Wij zijn beide dienstverleners in de digitale sector. Hier in het oosten hebben we allemaal verschillende bureaus, terwijl in het westen veel meer collectieven bestaan en ze vaker op overnamepad zijn. Ook die partijen kloppen in onze regio aan om te kijken of ze hier een groep kunnen bouwen. Wij denken dat we dat samen prima zelf kunnen faciliteren. En ook nog op een veel creatievere manier”

Het slotwoord is voor Daan Gönning: “We willen gedreven en ambitieuze ondernemers helpen in de volgende fase van hun onderneming. Omdat we ook geloven in een toekomst, waarin we startups en scale-ups met een echt ondernemersplatform kunnen voorzien van groei.”

Beeld: De vier ondernemers, die House of Creators ontwikkelden. Vanaf links Jan Pol, Rajiv van Wijk, Daan Gönning en Thijs Mensink. Foto: Barbara Trienen 


Media

Marketing

Economisch