Kennis duurzaamheid nihil

03-04-2008 (10:23) - Bureaus

Vandaag lanceren DDB en Intomart GfK Dossier Duurzaam periodiek onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten rondom duurzaamheid. Tegelijkertijd publiceren zij de onderzoeksresultaten van het eerste basisonderzoek dat jaarlijks herhaald wordt onder 1.500 consumenten. Per kwartaal wordt het onderzoek verder ingekleurd door in te zoomen op specifieke productcategorieën en merken. Dossier Duurzaam zal op continue basis veranderingen in kaart brengen, gevolgen laten zien voor productcategorieën en merken, en een perceptie-top 25 presenteren van bedrijven en merken. Het onderzoek toont aan dat er onduidelijkheid heerst onder consumenten over wat duurzaamheid betekent. 31 procent denkt bij duurzame producten en diensten in eerste instantie aan producten die langer meegaan; 16 procent verbindt duurzaamheid met producten die goed zijn voor het milieu. Ook associëren consumenten duurzaamheid met specifieke producten of diensten in negatieve zin. Dit zijn vaak in potentie milieubelastende of energievretende producten, zoals auto’s, elektrische apparaten of energie. Een andere associatie is met energie(verbruik) in het algemeen. De betekenis van duurzaam ondernemen is duidelijker voor consumenten; 28 procent geeft aan dat het gaat over bedrijven die milieubewust ondernemen; 8 procent heeft het over ondernemen met oog op de toekomst.

Het zijn vooral de energie-, vervoer- en voedingsbedrijven die het meest zichtbaar zijn via hun duurzame reclamecampagnes. Energiebedrijven, IKEA en Philips worden door consumenten spontaan genoemd als meest duurzame organisaties.

Media

Marketing

Economisch