Manifest VEA: ‘stop met irritante reclame’

19-10-2015 (22:21) - Bureaus

De vereniging van commmunicatie adviesbureaus, VEA, doet een opmerkelijke oproep en vraagt alle bureaus en adverteerders te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Dit is het ‘manifest’ van de branchevereniging:

"De wal keert het schip. Beter kunnen we de komst van Ad Blockers niet duiden. En dat is goed. Er is te veel slechte en opdringerige reclame zodat steeds meer consumenten besluiten zich hiertegen te wapenen. Terecht vinden wij, VEA als vertegenwoordiger van de toonaangevende communicatiebureaus. We leggen u graag uit waarom:

Creativiteit is de motor van de vooruitgang
Dat is het motto van de onze branche. Wij geloven dat creativiteit vooruitgang realiseert. Vooruitgang in de vorm van economische groei. Maar ook maatschappelijke vooruitgang in de vorm van een betere samenleving. Opdringerigere reclame of reclame die slechts irritatie oproept past daar niet in. Wij geloven in exact het tegenovergestelde. Reclame moet origineel en aantrekkelijk zijn. Zo aantrekkelijk dat mensen het graag willen zien. En liefst zo aantrekkelijk dat mensen zich uitgenodigd voelen het verhaal door te vertellen via social media.

Acceptable Ads
Irritatie is een verkeerd signaal. Daarom onderschrijven wij als branchevereniging het manifest van Acceptable Ads. Zij zeggen het zo:

We want to reverse the cycle. We don't hate advertising, but nobody wants obtrusive blinking ads and content-obscuring rollovers running amok on their computers and mobile phones.

Concreet betekent dit dat wij als VEA de volgende principes huldigen:

1    Reclame verrast en nodigt uit;
2    Reclame is eerlijk en transparant. Stiekeme reclame is niet op zijn plaats;
3    Reclame is effectief door originaliteit.


VEA gelooft dat creativiteit de vooruitgang kan boeken. Daarom onderschrijven wij het initiatief Acceptable Ads. En roepen wij alle bureaus en adverteerders om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Zo zullen AD BLOCKERS vanzelf overbodig worden."
 


Media

Marketing

Economisch