Rampjaar Britse bureaus
22-03-2007 (10:26) - Bureaus
Ruim de helft van de grote Britse reclamebureaus boekte in 2006 een daling van de inkomsten. De totale inkomsten van de top-30 reclamebureaus bedroegen 4,5 miljard pond, 4 procent minder dan in 2005. Reden is vooral het gebrek aan aanpassingsvermogen aan het digitale tijdperk.Grote reclamebureaus zien geen kans hun klanten naar nieuwe vormen van communicatie te loodsen. De Britse reclame- en marketingsector als geheel is wel positief gestemd. De budgetten voor 2007 en 2008 zijn de hoogste in zeven jaar en het aantal werknemers is in 40 jaar niet zo groot geweest. De verdeling is echter ongelijk. Jonge, in digitale media gespecialiseerde bureaus vormen een dynamische markt, waar de rest pover bij afsteekt.
De tien Britse reclamebureaus die in 2006 de sterkste inkomstendaling boekten: Lowe London (-42,3), Euro RSCG London (-21,8 procent), Ogilvy & Mather (-21,0), Saatchi & Saatchi (-17,7), Grey (-16,3), TBWA\London (-15,5), DDB London (-14,1), Publicis (-12,4) en MCBD (-11,1).
VEA/Campaign