Reclamemaker wordt taxidermist. Ferry van Tongeren en Jaap Sinke deden het

Reclamemaker wordt taxidermist. Ferry van Tongeren en Jaap Sinke deden het

21-07-2025 (12:48) - Bureaus

In het reclamevak lijkt met de opkomst van de techniek de rol van het ambacht steeds verder uitgespeeld. Dat is niet per sé iets van vandaag, die beweging werd decennia eerder al in gang gezet. Artdirectors Ferry van Tongeren en Jaap Sinke kozen in 2012 misschien deels ook wel daarom voor een gezamenlijke vlucht vooruit. De twee zijn inmiddels de trotse (mede-) oprichters van het onlangs geopende ART ZOO Museum in Amsterdam. In FONK magazine 419 vertelt Ferry van Tongeren hun verhaal.  ‘Ik was bang dat ik niets anders zou kunnen dan reclame.’

Photography: Darwin, Sinke & Van Tongeren and G-Star RAW x Darwin, Sinke & Van Tongeren

Drie jaar na hun keuze om uit het reclamevak te stappen, kregen de nieuwbakken taxidermisten tijdens hun eerste grote tentoonstelling in Londen de kans van hun leven. Ze verkochten al hun werk in één klap  aan de wereldberoemde Damien Hirst en daarmee was hun naam gevestigd. Opdrachten stroomden binnen, maar dat was niet genoeg: in juli openden de twee samen met hun partners het gloednieuwe Art ZOO Museum in Amsterdam, dat bij de opening nog een extra duwtje in de rug kreeg door de Collaborations samenwerking met G- STAR. De 3 meter grote gorilla die Sinke & Van Tongeren voor het merk maakten, leende G-Star als piece de résistence voor de opening uit.

Lees het verhaal van Darwin, Sinke & Van Tongeren nu in FONK magazine

Met de opening van Art ZOO is het verhaal nog zeker niet af, want nieuwe Big Dreams liggen voor deze oud-reclamemakers alweer in het verschiet. Vandaag lees je hun hele verhaal in FONK magazine 419. Geen abonnement? Bestel FONK magazine 419 nu los in onze webshop! Dan pik je bovendien ons Cannes Report 2025 ook nog even mee!

 

 

 

 

 

 


Media

Marketing

Economisch