SIRE maakt aardige campagne

20-01-2010 (09:40) - Bureaus

Ruim driekwart van de Nederlandse bevolking (78%) vindt dat Nederlanders aardiger voor onbekenden moeten zijn. Tegelijkertijd blijkt dat 14 procent zich geen raad weet als een onbekende een aardig gebaar maakt. Wanneer een onbekende aardig maakt, is 17 procent zelfs ronduit achterdochtig. Dit blijkt uit onderzoek dat de Stichting Ideële Reclame heeft laten verrichten naar de vraag: ”Hoe aardig is Nederland?”. Deze uitkomsten liggen ten grondslag aan de nieuwe SIRE campagne “Aardige mensen” die gisteren gestart is. Onderdeel van deze campagne, die op radio-, televisie en online loopt en buiten op abri’s te zien zal zijn, is een handige (online) gebruiksaanwijzing voor het omgaan met “aardige mensen”.

Ivo Roefs, bestuurslid SIRE: ”Het is opmerkelijk dat veel Nederlanders zichzelf beschouwen als aardig, terwijl ze tegelijkertijd vinden dat anderen aardiger moeten zijn. Maar áls iemand dan aardig is, weet een hoog percentage weer niet hoe daarmee om te gaan. Reden voor ons om met de nieuwe SIRE-campagne aardige mensen een hart onder de riem te steken én op een ludieke wijze handreikingen te bieden hoe mensen om kunnen gaan met aardige mensen”.

Vanaf medio januari worden op televisie, radio, in kranten en tijdschriften en op abri’s op straat met een knipoog herkenbare situaties geschetst, waarin aardige mensen op onbegrip stuiten. Op de website van SIRE is een heuse “gebruiksaanwijzing” te vinden voor het omgaan met aardige mensen.

Gertjan Hafkamp, hoofd strategie bij Publicis, het bureau dat de campagne ontwikkelde: “Wij hebben vijf typen aardige mensen en reacties daarop als voorbeeld genomen die in alle uitingen terugkomen. Het je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen is het begin is van een aardiger Nederland. We hopen dat Nederlanders zich dat realiseren na het zien van deze aardige mensen”. Aan deze nieuwe SIRE-campagne werken onder andere de volgende partijen belangeloos mee: Publicis, Lindblom public relations public affairs, De Mediamaatschap, Microsoft, Communisenso, ANP, Ruigrok|Netpanel, Trendbox, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Universiteit van Amsterdam en Adviesbureau Dr. Susanne Piët BV.
 


Media

Marketing

Economisch