Submarine Channel grote winnaar Dutch Design Awards
25-10-2015 (21:51) - Bureaus
Dit weekend zijn in Eindhoven de jaarlijkse Dutch Design Awards uitgereikt. Grote winnaar werd Submarine Channel: het bureau won met Refugee Republic de Future Award en sleepte ook de prijs in de categorie Communication in de wacht.
Refugee Republic is een interactieve online documentaire over het dagelijks leven in het Syrische vluchtelingenkamp Domiz in Noord-Irak. Tekeningen, foto’s, film, geluid en tekst portretteren zowel de vluchtelingen als hun (tijdelijke) wereld. Met de Future Award (prijs voor het meest belovende ontwerp voor de toekomst) beloont de internationale jury onder voorzitterschap van Frank Houben (Global Brand Director KLM) een relevant project over een actueel thema met een duidelijk maatschappelijk nut.
Ontwerpster Teresa van Dongen won de Young Designer Award. Natuur en wetenschap staan centraal in haar werk, zij is in 2014 cum laude afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven. Met de Young Designer Award beloont de internationale jury onder voorzitterschap van Frank Houben (Global Brand Director KLM) een ontwerpster die onderzoek vertaalt naar esthetische producten, die een concrete functie hebben en niet zelden relevante kwesties aan de kaak stellen.
Eindhoven365 won de Best Client Award 2015. Eindhoven heeft een single brand strategie: alle inspanningen om de stad te positioneren als een hotspot van technologie, design en kennis, worden verricht vanuit een eenduidige visuele identiteit. Voor de uitwerking daarvan heeft Eindhoven365 een collectief van vormgevers in het leven geroepen, het zogeheten Virtual Design Agency. De leden bundelen hun krachten om tot een zo sterk mogelijk resultaat te komen; de opdrachtgever brengt op die manier lokale creatieven bijeen.