World Federation of Advertisers start vervolgonderzoek naar diversiteit en inclusie in de marcom-branche

16-03-2023 (12:13) - Bureaus

Twee jaar nadat wereldwijd de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche in kaart is gebracht, maakt de World Federation of Advertisers (WFA) bekend het vervolgonderzoek te starten.

Doel van de D&I Monitor is om inzichtelijk te maken hoe de sector ervoor staat op het gebied van diversiteit en inclusie, discriminatie en ongewenst gedrag en in welke mate mensen zich thuis voelen in het vak. De resultaten zullen vergeleken worden met de D&I Monitor van 2021, die in 27 landen plaatsvond. De WFA verwacht dat in de komende vier weken miljoenen mensen uit 34 landen hun ervaringen met D&I in het vak gaan delen.

Als het aan de Nederlandse initiatiefnemers bvA en VIA ligt, komt een groot deel van deze respondenten uit Nederland. “Want hoe meer mensen hun ervaringen delen, des te beter kunnen we de situatie in kaart brengen en initiatieven ontwikkelen waarmee we een werkomgeving creëren waarin iedereen zich erkend en gewaardeerd voelt. Diversiteit, gelijkheid en veiligheid zijn meer dan ooit van belang in deze tijd waarin het vinden en behouden van talent voor iedereen een uitdaging is. Daarom is dit onderzoek zo belangrijk.”, benadrukt Henriette van Swinderen, directeur bvA.

Steun uit de sector

Het hoge aantal respondenten hopen de initiatiefnemers te bereiken door de hulp van de veertien andere verenigingen en bedrijven die hebben aangegeven het vervolgonderzoek te steunen. Onder andere NIMA, DDMA, RA*W, JCDecaux Nederland, Effie Awards, Embassy of Dutch Creativity, GVR, IncludeNow, Data & Insights Network, MWG, Orange Lions, SIRE, ADCN en Logeion gaan in de komende weken hun netwerk oproepen om aan het onderzoek deel te nemen.

Een kleine moeite met een grote impact

De steun van de andere verenigingen en bedrijven is volgens Saskia Baneke, directeur VIA een duidelijk signaal dat de sector inziet hoe belangrijk het is dat de huidige stand van zaken in kaart wordt gebracht. Baneke: “De resultaten van het onderzoeksrapport uit 2021 hebben ons toentertijd als sector enorm geholpen om te bepalen op welke gebieden we het beter konden doen. Als brancheverenigingen zijn we daar, samen met vele anderen uit het vak, voortvarend mee aan de slag gegaan. Maar was het voldoende? Is er een significante vooruitgang geboekt? We hopen dat met behulp van de steun van onze partners ook dit keer veel Nederlandse vakgenoten aan het onderzoek deelnemen. Het invullen van het onderzoek duurt maximaal vijftien minuten. Een kleine moeite als je het mij vraagt, want de impact is enorm.”

De D&I Monitor kan tussen 15 maart en 15 april aanstaande worden ingevuld op wfanet.org/census. De resultaten zullen in juni 2023 bekend worden gemaakt.
 


Media

Marketing

Economisch