AI-creaties van SteamTalmark werven nieuwe mensen voor waterschappen

AI-creaties van SteamTalmark werven nieuwe mensen voor waterschappen

07-11-2025 (11:42) - Campagnes

Met klimaatverandering en extreme weersomstandigheden zijn het uitdagende tijden voor waterschappen en gelieerde bedrijven. Om niet kopje-onder te gaan heeft de sector veel nieuwe mensen nodig. De nieuwe door SteamTalmark ontwikkelde arbeidsmarktcampagne 'Er is werk aan het water' laat zien hoe belangrijk en veelzijdig het werk van de waterschappen en hun partners is.

Uit onderzoek blijkt dat 72% van de gewenste doelgroep geen idee heeft wat een waterschap doet. Tegelijkertijd werken duizenden professionals in Nederland dagelijks aan waterveiligheid, waterkwaliteit en waterkwantiteit en zorgen ze ervoor dat Nederland leefbaar blijft. "Het werk van onze collega’s blijft vaak onderbelicht. Met deze campagne zetten we het eindelijk zichtbaar en inspirerend op het podium", vertelt Vincent Hollander, campagnemanager A&O-fonds Waterschappen.

Online uitrol

De campagne richt zich vooral op online zichtbaarheid. Via video’s, social media en storytelling wordt de diversiteit en impact van het werk getoond. Van waterzuivering en dijkbeheer tot natuurherstel en recreatiegebieden, de verhalen tonen de concrete impact van het werk en laten zien hoe medewerkers dagelijks bijdragen aan een leefbaar Nederland.

Alle uitingen, video’s en verhalen zijn te vinden op www.waterschap-werk.nl. Hier kunnen bezoekers direct een organisatie bij hen in de buurt vinden en meer te weten komen over de vele mogelijkheden om bij een waterschap aan de slag te gaan. De acht bijzondere karakters die namens de natuur spreken, zijn door SteamTalmark met AI ontwikkeld.