De Vieze Verkiezing zet meest brutale fossiele reclames in schijnwerpers

28-10-2021 (10:23) - Campagnes

Greenpeace organiseert voor het eerst De Vieze Verkiezing, de verkiezing voor de meest 'brutale' fossiele reclame van het jaar. Zaterdag 30 november start de nominatieronde waarin iedereen de meest absurde, ouderwetse, belachelijke, oftewel: de meest brutale fossiele reclame van 2021 mag nomineren. Met De Vieze Verkiezing laat Greenpeace zien dat reclame voor klimaatschade echt niet meer van deze tijd is.
 
"Tabaksreclames zijn al 20 jaar verboden. Waarom mogen de grote aanjagers van de klimaatcrisis, die nota bene nog meer gezondheidsschade aanrichten, wél doorgaan met adverteren?" zegt Faiza Oulahsen, hoofd Klimaat & Energie bij Greenpeace. "Met de miljardenbudgetten voor marketing blijven fossiele bedrijven inzetten op een fossiele toekomst, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Samen met duizenden supporters gaan we laten zien dat dit niet normaal is".
 

Rookgordijn voor klimaatschade

De klimaatcrisis neemt steeds extremere vormen aan, en toch lijken 'vieze' reclames voor spotgoedkope vliegvakanties, slurpende SUV’s en CO2-neutraal rijden niet uit het straatbeeld weg te slaan. Deze reclames van grote vervuilers zoals olie-, kolen-, gasfabrikanten en fossiele vervoerders, zoals luchtvaartmaatschappijen en vakantieaanbieders, hebben veel invloed en zijn een rookgordijn voor klimaatschade.
 

Nomineren

Vanaf zaterdag 30 oktober kunnen 'vieze reclames' genomineerd worden door een reclame in te zenden naar viezeverkiezing@greenpeace.nl of om de 'vieze reclame' op Instagram, Facebook of Twitter te plaatsen met de hashtag #viezeverkiezing. Nomineren kan tot 14 november. In de week van 15 november worden de nominaties bekendgemaakt en vanaf dat moment kan er worden gestemd op de vijf kanshebbers. Eind januari wordt de winnaar van De Vieze Verkiezing 2021 geheel op Greenpeace-wijze verrast.
 
Foto: Marten van Dijl / Greenpeace