Libresse lanceert nieuwe campagne #periodsomnia

Libresse lanceert nieuwe campagne #periodsomnia

06-09-2022 (09:47) - Campagnes

Ook al leven we in 2022, nog altijd wordt menstruatie gezien als een taboe. Veel vrouwen+ schamen zich voor hun bloedverlies. Niet alleen overdag maar ook ‘s nachts. Uit recent onderzoek van Libresse, blijkt dat vrouwen in hun leven gemiddeld vijf maanden slaap verliezen als gevolg van hun menstruatie. Krampen (51%) en angst voor doorlekken (33%) zijn de belangrijkste redenen voor slaapverlies.
 
Het onderzoek vormt de basis voor Libresse’s nieuwste taboedoorbrekende campagne; #periodsomnia, ter lancering van het nieuwe Goodnight maandverband met Max Cour-VTM adaptive technology.
 
Als gevolg van menstruatie verliezen wereldwijd vrouwen veel slaap in hun leven. Ook de meerderheid (56%) van de Nederlandse vrouwen geeft aan dat hun slaap negatief beïnvloed wordt door hun menstruatie. 21% zegt zich zelfs uitgeput te voelen tijdens deze dagen. Voor de meesten (51%) is het de pijn en het ongemak van krampen. Alleen al de onrust om mogelijk door te lekken, kan een ingrijpend effect hebben op hoe goed en hoeveel uur vrouwen slapen. Bij een op de vijf Nederlandse vrouwen (22%) zorgt deze angst voor een slechte nachtrust. 


#periodsomnia

De onrust en de onzekerheid die komen kijken bij menstruatie zorgen voor lange nachten van slapeloosheid - door Libresse 'periodsomnia' genoemd. De campagne bevat een korte film die laat zien wat vrouwen ‘s nachts ervaren gedurende hun menstruatie. Door deze gedeelde ervaringen te erkennen, wil Libresse iets van de pijn en angst wegnemen die rond dit probleem bestaan. Te veel vrouwen denken dat ze hierin alleen zijn.

“We willen mensen bewust maken van deze ondervertegenwoordigde problemen waarmee miljoenen vrouwen over de hele wereld te maken hebben. En vooral benadrukken dat vrouwen zich er niet voor hoeven te schamen. Natuurlijk kunnen we niet alle ervaringen van vrouwen die menstrueren oplossen, maar onze producten zijn ontworpen om hen te helpen meer beschermd en gerustgesteld te laten voelen. En zo bij te dragen aan een betere nachtrust”, aldus Dorothée Vanderbroeck, Senior Brand Manager Libresse.