M&S maakt zich op voor een bijzondere kerst met commercials

04-11-2021 (14:01) - Campagnes

M&S heeft twee kerstcampagnes gelanceerd - één voor haar feestelijke etenswaren en één voor haar kerstkleding. Met nog 50 dagen te gaan tot kerstavond worden de campagnes gelanceerd op een moment dat de klanten al goed op weg zijn met hun kerstplannen - bijna de helft van hen verwacht tegen het einde van de maand klaar te zijn met hun kerstcadeauinkopen (vroeger dan gebruikelijk) en 'do it yourself' kransen, tafellichamen en bloemen verkopen nu al ongelooflijk goed.
 
Dit jaar willen klanten het echt speciaal maken, uit het recente M&S Family Matters-rapport blijkt dat 39% van de gezinnen in het VK van plan is meer te doen om Kerstmis te vieren dan voor het begin van Covid-19, terwijl 68% van de mensen van plan is samen te komen voor een grote kerst met het gezin.


Lancering

De twee campagnes delen de strategie om de vertrouwde kwaliteitswaarde van M&S's eigen merkproductaanbod te benadrukken, van kasjmier tot canapes (waarvan M&S er dit seizoen 84 miljoen zal verkopen als het huis van de feestmaaltijd). De advertentieruimte voor Food en Clothing & Home wordt apart ingekocht door M&S's bureau Mindshare, maar het merk heeft zich verenigd om de campagnes samen te lanceren voor een maximaal effect. De sociale feeds van miljoenen klanten worden gedomineerd door M&S content en verschillende tv-pauzes (waaronder Good Morning Britain, This Morning en Emmerdale) zullen zowel de Food als de Clothing & Home reclame bevatten. De campagnes zullen ook niet te missen zijn in het woon-werkverkeer met een wrap in de Metro voor Kleding die knipoogt naar de Food campagne.


Introductie van Percy Pig

In de Food-campagne wordt het iconische Percy Pig, een merk dat M&S verder uitbouwt met het oog op zijn 30e verjaardag volgend jaar, voor het eerst tot leven gewekt door middel van toonaangevende animatie. Percy, ingesproken door Tom Holland, wordt in het holst van de nacht gewekt door de magie van de kerstfee, gespeeld door Dawn French. Experts uit de hele branche hebben samengewerkt aan het maken van de advertentie - van de componist voor de op maat gemaakte track, tot creatieven bij Grey London, tot toonaangevende animators bij MPC.

Als onderdeel van de grootste campagne sinds jaren heeft het team ook nog eens zeven reclamespotjes gemaakt waarin Percy verschillende voedingsproducten verkent, wat betekent dat er vanaf nu tot nieuwjaar nieuwe content zal worden uitgebracht. De campagne zal ook worden uitgevoerd op alle marketingkanalen, waaronder alle sociale kanalen met op maat gemaakte content en, voor het eerst, een TikTok-overname. Aangezien klanten zeer betrokken blijven bij het merk M&S - de open rates van e-mails liggen bijvoorbeeld ver boven het branchegemiddelde - zal de retailer het hele seizoen ook intensief gebruik maken van de eigen kanalen - waaronder de iconische Percy Pig draagtassen.
 

Kleding & Home

De kledingcampagne, gemaakt door ODD, geschoten door Autumn de Wilde en met Madisyn Ritland in de hoofdrol, brengt een grillige muzikale wereld tot leven met de ster van de advertentie dansend door de iconische momenten van Kerstmis - van het winkelen voor cadeaus tot plezier hebben in de familiepyjama. De reclame is een voortzetting van het merkplatform 'Anything but Ordinary' dat M&S voor de herfst/winter lanceerde.
 
Net als bij de Food-campagne wordt de creatieve campagne via verschillende kanalen uitgevoerd - van gedrukte omslagdoeken tot een activering op het station van Waterloo. M&S zal ook drie grootschalige locaties overnemen om wat van de theatrale magie tot leven te brengen met handgeschilderde muurschilderingen. Binnen de tv-reclame zal Video on Demand een belangrijke rol blijven spelen, en M&S zal de eerste retailer in het Verenigd Koninkrijk zijn die 'Flowcode' gebruikt - een innovatie waarmee een QR-code naadloos in de advertentie kan worden verwerkt.


Perceptie veranderen

Beide campagnes maken deel uit van bredere inspanningen om de perceptie van M&S te veranderen als onderdeel van de reorganisatie van de retailer. In Food is veel aandacht besteed aan waarde en de waardeperceptie van M&S is nu +8 punten ten opzichte van 2019, dankzij campagnes zoals "Remarksable". Er is ook veel nadruk gelegd op het aanspreken van gezinnen door middel van leuke formats, door winkels beheerde sociale accounts die samen elke week tot 3 miljoen keer worden bekeken, en ambassadeurs van beroemdheden, van Rochelle Humes tot Paddy McGuiness tot Tom Daley. M&S Food heeft onlangs ook Woody & Kleiny aan de M&S-familie toegevoegd - de populaire YouTube-makers hebben samen een sociaal netwerk van 25 miljoen volgers.

 

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.