Meterslange waslijnen vol weggegooide kleding duiken op in Amsterdam

Meterslange waslijnen vol weggegooide kleding duiken op in Amsterdam

29-04-2025 (10:23) - Campagnes

Amsterdams platform BOAS hangt de vuile was van de modewereld buiten. Achter Centraal Station is de langste waslijn ooit gespannen, volgens BOAS, vol afgedankte kledingstukken met een boodschap. Door de vuile was van de mode-industrie door heel de stad buiten te hangen, voert het Amsterdamse kledingplatform BOAS actie tegen de vernietigende impact van fast fashion. Ook roept het platform mensen op via deze actie mede-eigenaar te worden via Eyevestor. 

Over bruggen, in bomen en aan gevels: in Amsterdam duiken meerdere waslijnen op, vol gedragen kleding die anders gedumpt zou worden. Op de kleding staan boodschappen als 'Draag me', 'Repareer mij' of 'Doneer mij'. Ook op de Keizersgracht, in de Rosse Buurt, op het Museumplein en in het Vondelpark en Westerpark wappert weggegooide mode in de wind.

Elk jaar worden er wereldwijd tientallen miljarden kledingstukken geproduceerd, waarvan 87 procent eindigt als afval. Vincent van der Holst, oprichter van BOAS: 'De mode-industrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot: meer dan luchtvaart en scheepvaart samen. We willen mensen confronteren en ze laten zien hoeveel er dagelijks wordt verspild. Je kunt deze kleding aanraken, meenemen, ruiken. Maar de oplossing is simpel: doorbreek het systeem en draag wat er al is.'

Nieuw leven

BOAS zet zich in tegen de fast fashion industrie door kleding een tweede leven te geven. Het platform biedt mode die afkomstig is uit overproductie, retourstromen en inzamelpunten. 'Een deel van onze collectie is tweedehands, een ander deel nieuw en ongedragen, en weer een ander deel wordt herontworpen door jonge designers,' aldus Van der Holst. Het platform doneert 90 procent van de winst om te proberen de schade van de mode-industrie te herstellen. Sinds de oprichting drie jaar geleden heeft BOAS al meer dan 15.000 euro gedoneerd. Met deze actie vraagt BOAS niet alleen aandacht voor modeverspilling, maar nodigt het mensen ook uit om via Eyevestor mede-eigenaar te worden van het platform.

Pop-upstore op Utrecht Centraal

Naast de actie en winkels in Amsterdam opent BOAS een tijdelijke pop-upstore op Utrecht Centraal Station.