Nationale Bibiliotheken willen breder publiek trekken met landelijke campagne
De openbare bibliotheken in Nederland lanceren een landelijke campagne om iedereen in Nederland te laten weten dat je voor veel meer bij de Bibliotheek terecht kan dan dat mensen nu denken.
Het thema van de door Total Design ontwikkelde campagne is: “Ontdek wat je allemaal kan”. Het is voor het eerst dat de bibliotheken een collectieve campagne voeren om te laten zien wat de bibliotheek te bieden heeft.
Volgens onderzoek van bureau Annalect hebben nog veel mensen een verouderd beeld van wat je kunt vinden en doen in de bibliotheek. 70% van de ondervraagden ziet de bibliotheek nog altijd als een rustige plek om te lezen, leren of de computer te gebruiken.
Klaas Gravesteijn (Vereniging van Openbare Bibliotheken): “Met de slogan “Ontdek wat je allemaal kan” roepen we niet alleen mensen op om het aanbod van de bieb te ontdekken, maar ook om zichzelf te blijven uitdagen. En dat kan iedereen bij de bieb, ongeacht hun leeftijd of vaardigheden.”
3D-printer
De merkbelofte wordt ingevuld met voorbeelden die staan voor de diversiteit van wat er allemaal kan bij de Bibliotheek: een kind dat met een 3D-printer een T-Rex heeft gemaakt, een bibliotheekbezoeker die leert voor haar auto theorie-examen en iemand die aan zijn digitale vaardigheden wil werken.
Met deze imagocampagne richt de bibliotheek zich met name op niet-gebruikers, terwijl ook de huidige leden lang niet altijd het juiste beeld hebben. Voor de campagne-commercials zijn bewust gebruikers en diensten gekozen die het brede aanbod van de bibliotheek voor het voetlicht brengen.
Huiskamer van de samenleving
Total Design was blij om de strategie en campagne te mogen ontwikkelen. Milo van der Meij (Total Design): “Wat de bibliotheek allemaal kan bieden aan mensen is het best bewaarde geheim van Nederland. De bibliotheek is tegenwoordig de huiskamer van de samenleving. Misschien wel de laatste plaats waar je kan zijn zonder iets te hoeven kopen. We zijn er trots op dat we dit A-merk meer inhoudelijke bekendheid kunnen geven.”
De campagne start op 26 augustus en wordt uitgerold op televisie, online en social media. Daarnaast is de website bibliotheek.nl aangepast en kunnen lokale bibliotheken gebruikmaken van campagnematerialen om hun lokale aanbod aandacht te geven.