'Op zoek naar gezond’ luid noodklok over verleiding tot ongezonde keuzes
De grote vraag? “Hoe kan het dat gezond eten en drinken zo moeilijk is?” De campagne ‘Op zoek naar gezond’ wordt de komende weken uitgerold via TV, radio, online en social.
Uit cijfers blijkt dat overal om ons heen ongezond eten en drinken wordt aangeboden en gepromoot. De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG), een initiatief van Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, stelt dat de keuze voor gezond eten en drinken momenteel door de voedingsindustrie onmogelijk wordt gemaakt. Verontwaardigd over dit gebrek aan keuzevrijheid starten ze, in samenwerking met creative agency Wefilm, een grote bewustwordingscampagne om Nederland wakker te schudden en met elkaar een verandering in gang te zetten.
Documentaire
Het middelpunt van de campagne is de driedelige documentairereeks ‘Op zoek naar gezond’, waarin journalisten Renze Klamer, Hanna Verboom en Fidan Ekiz tonen hoe we gestuurd worden in ons gedrag. Uit onderzoek van AVGG blijkt dat 80% van het voedselaanbod in de supermarkt ongezond is en meer dan 80% van de reclames die we over voedsel zien voor ongezonde producten zijn. Renze, Hanna en Fidan gaan in de video’s in gesprek met consumenten, vertegenwoordigers van supermarkten, voedselfabrikanten en wetenschappers en proberen antwoorden te krijgen op vragen.
Noodklok
“Consumenten hebben het idee dat ze zelf bepalen wat ze eten, maar de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat er geen sprake is van een eerlijke keuze. We worden continu verleid tot het maken van ongezonde keuzes. Voor veel mensen is het dan heel moeilijk om gezond te eten en drinken. Daarom luiden wij nú de noodklok,” aldus Diena Halbertsma, voorzitter AVGG.
Beileidsverandering
Creative agency Wefilm is verantwoordelijk voor creatie, productie en media. Ruben Cusell, strategy director van Wefilm: “Met deze campagne willen we laten zien hoe we dagelijks worden verleid om vooral ongezonde keuzes te maken. Uiteindelijk is beleidsverandering het doel, maar daarvoor is het cruciaal dat er publiek bewustzijn en publieke verontwaardiging ontstaat over een systeem dat er bij gebaat is dat we ongezonde keuzes blijven maken. Het moet uiteindelijk simpelweg makkelijker en aantrekkelijker worden om voor gezond te kiezen.”