Oproep aan Nederland: maak de digitale samenleving inclusief

Oproep aan Nederland: maak de digitale samenleving inclusief

23-02-2024 (10:50) - Campagnes

inloggen op DigiD of belastingzaken regelen: deze zaken gebeuren tegenwoordig allemaal online. Maar voor mensen die hier moeite mee hebben, is dit niet zo vanzelfsprekend. Daarbij verdwijnen steeds meer fysieke kantoren en zijn bedrijven steeds slechter telefonisch bereikbaar, waardoor de belangrijkste zaken offline regelen nog lastiger wordt. Om de digitale samenwerking weer inclusief te maken doen verschillende belanghebbenden een 'oproep aan de politiek'.

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders kunnen om diverse redenen niet meekomen in onze digitale samenleving, en dat zijn er veel te veel. Daarom komt Alliantie Digitaal Samenleven, een samenwerking tussen overheid, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen, met de campagne: Oproep aan de politiek. Een pagina grote advertentie in een landelijke krant aanstaande zaterdag dient als startschot.

Moeilijk dilemma

Het doel van de campagne is de politiek oproepen om de miljoenen Nederlanders die moeite hebben met de digitalisering niet te vergeten. Voor veel mensen gaat de digitale ontwikkeling te snel. Met een geschiedenis van acht jaar leven in armoede na een scheiding kent Dagmar Niewold, ervaringsdeskundige, het digitale dilemma waar bijvoorbeeld veel gezinnen in armoede voor staan. "Het werd een keuze tussen wel internet maar geen boodschappen, terwijl we al afhankelijk waren van de voedselbank."

Meer politieke aandacht

Samen met verschillende partijen heeft de Alliantie in de zomer van 2023, een eerste brief gestuurd naar alle politieke partijen om het belang van een inclusieve, digitale samenleving te benadrukken in de partijprogramma’s. Met de lancering van de campagne Oproep aan de politiek, komt hiermee een vervolg voor brede politieke aandacht. 

Oproep voor heel Nederland

De oproep is niet alleen voor de politiek: ook veel Nederlanders hebben geen besef hoeveel mensen problemen ervaren met de digitaliserende samenleving. Ook is het bedrijfsleven verantwoordelijk voor het beschikbaar houden van offline informatie. De boodschap is daarom ook aan hun gericht.

Kijk op www.oproepaandepolitiek.nl voor meer informatie over de campagne.