Prazeres United trapt eerste campagne af over speciaal voetbalshirt

Prazeres United trapt eerste campagne af over speciaal voetbalshirt

24-03-2025 (11:42) - Campagnes

Prazeres United, de impactvolle voetbalclub voor kinderen in de favela’s van Rio de Janeiro, introduceert hun eerste campagnefilm ‘Morro dos Prazeres’. De film promoot de nieuwe clubshirts, met TBWA\NEBOKO als sponsor, die beschikbaar zijn op de website en speciaal zijn ontwikkeld om donaties op te halen voor de kinderen.

De club is opgericht door de Nederlandse Willem Mulders en biedt inmiddels een veilige en sportieve plek aan zo’n honderd kansarme jongens en meisjes. Eerder sprak FONK met Mulders via WhatsApp over zijn initiatief.

Meer dan een voetbalclub

De film onderstreept waar Prazeres United voor staat: een hechte gemeenschap waarin ieder kind zich gezien en welkom voelt. De verkoop van de clubshirts is bedoeld om een grotere impact te maken. 'Samen creëren we een gemeenschap waar elk kind de kans krijgt om te spelen, dromen en slagen,' aldus Mulders. De opbrengsten worden gebruikt om meer kinderen toe te laten (er is momenteel een wachtlijst), de faciliteiten te verbeteren en maandelijkse voedselpakketten uit te delen aan families in nood.

Visueel eerbetoon aan veerkracht

Morro dos Prazeres geeft kijkers een zeldzaam inkijkje in het dagelijks leven in de favela, een wereld die vaak onzichtbaar blijft. Regisseur Olivia Lonsdale werkte nauw samen met lokaal talent en met Director of Photography Maga, zelf afkomstig uit de wijk, om een zo realistisch mogelijk beeld te schetsen.

De film volgt Vitinho, een jongen die opgroeit in het hart van de favela. Olivia vertelt: 'We wilden dat de beelden zo authentiek mogelijk voelden. Van hoe de kinderen zich voortbewegen tot hoe families samenleven – elk shot is een weerspiegeling van de realiteit.'

Over Vitinho is ze duidelijk: 'Ik wist dat hij de rol moest krijgen; hij belichaamt veerkracht en vastberadenheid.' Hij verloor enkele jaren geleden zijn moeder en woont nu samen met zijn zieke vader en twee jongere zusjes. Toch verschijnt hij elke training met een glimlach.

Het shirt bestellen en/of doneren kan via prazeresunited.com

 

Credits

Director: Olivia Lonsdale @olivialonsdale
DOP: Maga Magalhães @magamalhaes
Producer: Minou Hiemstra @minouhiemstra
1st AD: Fernando Pompeu @fernandopompeunt
Focus Puller: Martin Kaufmann @tenormartinfernandez
2nd AC: Maria Luiza Morgado de Melo
Gaffer: Wellington Rabelo
Best Boy: Diego Esteves
Sound technician: Vercino Vidal
Runner: José Francisco de Lima Junior
Runner: Fabio Aleixo Couto
Editor: Daan van Citters @daanvancitters
Colorist: Vanessa Aparicio
Colour Producer: Bella Baillie
Post House | Grade: Glassworks @glassworksvfx
Animation: Jagthund
Music: Rogê @rogebrasil
Sound design: David Coehorst @davidcoehorst1000
Special thanks to: Vitinho @rlk_vtzin.777, Kauana, Lorrane, Thais, Ivan Geraldo da Silva, Lázaro Guilherme Santos @queridosdocorte, Tinho, Otávio Bernardo @otavio_prof, Charles Siqueira @charlesiqueira
Made possible by: Willem Mulders @willem_mulders, Prazeres United @prazeresunited, SAMP - Associação de Moradores do Morro dos Prazeres, TBWA @tbwaneboko