
Appen met Willem Mulders, oprichter van favela-voetbalclub Prazeres United
Prazeres United is een voetbalclub in de favela’s van Rio de Janeiro, waar dagelijks zo’n honderd kansarme kinderen niet alleen trainen, maar ook een veilige omgeving vinden. We appen met de Nederlanse founder Willem Mulders over het initiatief in Brazilië, zijn mooiste moment en de visuele identiteit gemaakt door Lama Lama.
Hoe ben je in Rio beland om daar een voetbalclub te starten?
Ik ben 3 jaar geleden naar Rio gegaan om de stad te leren kennen en er gewoon een tijdje te wonen. Ik sprak toen al vrij goed Portugees, omdat dit tijdens COVID een soort hobby van me was geworden. Ik raakte toen via via betrokken bij een sociaal voetbalproject in Chapadão, een vrij geïsoleerde favela in het noorden van Rio. Ik had het geluk dat ik door mijn eigen bedrijf en met wat steun van mijn vader uiteindelijk een nieuwe locatie kon starten in Morro dos Prazeres, een favela waar ik zelf al vaak kwam, omdat mijn beste vriend uit Rio daar geboren en getogen is.
Wow, cool! Is de club de afgelopen drie jaar sterk gegroeid qua leden?
Ja. We zijn echt heel klein begonnen, omdat elk kind dat we opnemen in het project ook te eten krijgt. Inclusief het gezin. Dat kost veel geld. Dus we begonnen letterlijk met het plakken van posters in de favela dat er een nieuwe gratis voetbalclub was, en zo kregen we de eerste 30 aanmeldingen van kinderen tussen de 6 en 16 jaar. Vandaag hebben we meer dan 100 deelnemende kinderen/gezinnen. Jongens en meisjes.
Razend populair dus.
We hebben een wachtlijst van meer dan 100 kinderen en gaan binnenkort weer kinderen aannemen. Maar ik wilde wachten tot we wat meer budget hadden, zodat we elk kind ook de kwaliteit kunnen bieden die we nu bieden.
Ja, want wat bieden jullie die kids dan? Trainingen en wedstrijden?
Onze “tool” om de kinderen samen te krijgen is voetbal. Omdat ze daar allemaal van houden. Dus we geven iedere dag trainingen. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. We bieden een veilige en stimulerende plek voor de kinderen, zodat ze wegblijven uit de drugscriminaliteit.
Dit doen we door in kringgesprekken met de kinderen in gesprek te gaan, workshops en activiteiten aan te bieden buiten de favela, samen verjaardagen te vieren, uitstapjes te organiseren etc. Zo moeten ze begrijpen dat ze, ondanks de sociale ongelijkheid en de moeilijke situatie waarin ze zitten, wel een maakbare toekomst hebben. En dat wij in hen geloven.
Veel meer dan een voetbalclub, zo te horen.
Precies.
Hoe reageren de ouders van de kinderen op jullie initiatief?
Ze zijn heel blij en dankbaar dat er nu een initiatief is dat zo’n constante en positieve factor is geworden in de gemeenschap waar ze wonen. Dat was er vóór het project gewoon niet. De thuissituaties zijn vaak extreem instabiel, dus we proberen de ouders zo veel mogelijk te betrekken bij het project. Door bijvoorbeeld te helpen met maandelijkse voedselpakketten en educatieve workshops voor het hele gezin, weten we zeker dat de verzorgers de kinderen ook echt verplichten om te komen trainen, in plaats van op straat te gaan hangen met alle risico’s van dien.
Redders in nood! Wat is het mooiste moment dat je tot nu toe hebt meegemaakt bij United?
We hebben vorige maand alle kinderen voetbalschoenen kunnen geven. Heel veel kinderen zijn al hun hele leven lang fan van voetbal, maar hebben nooit voetbalschoenen gehad. Iets waar je je bijna geen voorstelling van kan maken in Nederland. Toen werd voor mij de directe impact van het project zo voelbaar en de kinderen waren zó blij dat het voor mij ook een van de mooiste dagen van mijn leven was.
Misschien hebben jullie wel te maken met de toekomstige Neymar of Ronaldinho.
Haha, we hebben wel een paar grote talenten ertussen.
Ik had ook niks anders verwacht. Dan over de samenwerking met Lama Lama: waarom is een visuele identiteit belangrijk voor jullie club?
We willen graag meer inschrijvingen, en daar hebben we meer donaties voor nodig. Daarvoor moeten mensen - in het beste geval - een klein beetje hetzelfde gevoel krijgen als wat ik krijg als ik met de kinderen op het project ben. Met een goede visuele identiteit kunnen we ons verhaal en de impact veel beter overbrengen dan door er alleen over te vertellen (wat ik de eerste 2 jaar deed).
Waarom was Lama Lama daar de juiste partij voor?
Ik kwam bij Lama Lama omdat ik wist dat zij het digitale platform voor JustDiggit hadden gedaan. Een non-profitorganisatie die zich inzet voor vergroening van uitgedroogde landschappen in Afrika. Ik vond de digitale doorvertaling van dit project zo ontzettend cool, dat ik de stoute schoenen aantrok en bij ze ben binnengelopen.
Krijgt de samenwerking met Lama Lama een vervolg?
100%. Jort (een van de partners) en ik zijn inmiddels vrij goed bevriend geraakt en hebben grootse plannen voor de toekomst van Prazeres United. Zowel op website- als campagneniveau. Binnenkort lanceren we onze eerste grote online campagne samen.
Dan nog een laatste maar niet geheel onbelangrijke vraag: hoe kunnen mensen helpen of bijdragen aan het project?
We hebben tegenwoordig een supermooie website met een donatietool. Hier kan iedereen die ons project wil steunen heel eenvoudig een eenmalige of maandelijkse bijdrage doen, met een bedrag dat comfortabel voelt!
Zo wordt het wel heel makkelijk om te doneren! Dank voor je tijd en antwoorden, Willem.
Dankjewel!