Team Alzheimer lanceert nieuwe campagne ‘SOK JE MEE’

Team Alzheimer lanceert nieuwe campagne ‘SOK JE MEE’

24-09-2025 (09:00) - Campagnes

Op Wereld Alzheimer Dag introduceerde Team Alzheimer deze week haar nieuwe campagne: SOK JE MEE? Met deze campagne hoopt Team Alzheimer zoveel mogelijk Alzheimer Socks te verkopen. De volledige netto-opbrengst hiervan gaat naar belangrijk onderzoek naar alzheimer en dementie. ARA Creative Agency ontwikkelde de campagne pro bono, in samenwerking met Omnicom-partners OMD en OPRG. De toon van de campagne is luchtiger dan voorgaande jaren.

ARA Creative Agency gaf de Alzheimer Socks letterlijk de hoofdrol in de campagne. De hoofdpersonen zijn Ken en Sok, samen ‘De Sokkels’. Gemaakt van de échte Alzheimer Socks 2025, en gespeeld door de hand achter Elmo (Jogchem Jalink) en aanstormend poppentalent Dwight Heitzer. Ze roepen het land op om sokken te kopen tegen alzheimer en voor onderzoek.

Een lichte toon

“De Sokkels zijn grappig en maken het gesprek over deze ziekte toegankelijk. Belangrijk, want alzheimer en andere vormen van dementie raken iedereen. Door het minder beladen te maken, hopen we nóg meer mensen te activeren. Licht in toon. Met een serieus doel,” aldus bedenkers Lisa Winkel en Jimi de Groot, associate creative directors van ARA.

Elk paar Alzheimer Socks bestaat uit twee verschillende sokken: een zichtbaar symbool voor de verwarring die mensen met alzheimer dagelijks ervaren. Met de aankoop steun je direct wetenschappelijk onderzoek.

Snelst groeiende doodsoorzaak

Alzheimer is de snelst groeiende doodsoorzaak in Nederland. De ziekte ontregelt levens, maakt vanzelfsprekende handelingen ingewikkeld en treft jong en oud. Meer dan 300.000 Nederlanders leven met dementie; een genezende behandeling bestaat nog niet. De opbrengst van de actie gaat naar Alzheimercentrum Amsterdam, een internationaal hoog aangeschreven onderzoekscentrum.

Team Alzheimer: jonge denkers, grote impact

De Alzheimer Socks-actie is een initiatief van Team Alzheimer: jonge professionals uit het bedrijfsleven die zich inzetten voor een wereld zonder alzheimer. Samen met professionals van bedrijven zoals onder andere KPMG, Roland Berger, Philips, ABNAMRO, Schuberg Phillis en Bol worden fondsenwervende initiatieven opgezet door talenten uit het Nederlandse bedrijfsleven.

Credits

Opdrachtgever: Team Alzheimer
Copy: Jimi de Groot, Frank van Venrooij
Art: Lisa Winkel, Lon de Grunt
Account: Pascal van Dalen, Jaimy Janssen
Productie: Studio Mals
Poppenspelers: Jogchem Jalink, Dwight Heitzer
PR: OPRG
Media: OMD