Amsterdam heeft het
09-08-2010 (09:34) - Column
Alles en iedereen buiten Amsterdam vindt het niks natuurlijk: maar Amsterdam heeft het. Deze keer doel ik op de media industrie en niet op de fameuze Gay Parade overigens.
Waar ooit Hiilversum bloeide tijdens de hoogtijdagen van het publieke bestel, zijn het nu de commerciëlen die de ijzeren wet bepalen van what is hot and what is not. Hilversum is dus definitely not hot. Inmiddels huizen de grote mediabedrijven allemaal in Amsterdam of staan op het punt dat te doen.
Ik ben niet eens een ‘echte’ Amsterdammer maar ben ondertussen toch wel een beetje trots op de stad waarin ik sinds 1979 heb gewoond, gestudeerd en gewerkt. Jammer alleen dat het media-aanbod dat mijn al of niet misplaatste trots opwekt, zo versnipperd raakt. Er zit een pluk in Amsterdam Noord, er zit een pluk rond de A10 en er zijn her en der in centrum, Oud Zuid en Jordaan ook nog een aantal kleinere mediabedrijven te vinden die voorheen het Hilversumse verkozen. Waarom is er niet de één of andere wethouder die er zijn dagtaak van maakt om het geheel groots op te zetten? De vastgoedcowboys kissebissen ondertussen door, vergeven elkaar de beste locaties, stemmen met elkaar af, betalen elkaar en ‘sluiten kort’.
Kortsluiting dus? Zoiets ja, en daarmee gaat een fantastische kans voor de stad verloren.
Ondertussen is Het Parool daar als trouwe verslaggever van al hetgeen in de stad gebeurt. En wij, de Amsterdammers, staan er bij, lezen Het Parool en roepen ‘het is toch niet waar’. Vervolgens stappen we op onze fiets, luisteren naar klanken die we prettig vinden, rijden door rood licht, gebaren naar die ene verdwaalde automobilist die het allemaal ook niet meer weet. Vervolgens starten de dag met een kop koffie. Het is snel genoeg vijf uur tenslotte.
U begrijpt het: Amsterdam heeft het.