Kersteieren

15-09-2021 (12:00) - Column

Marketing heeft weer een nieuwe P erbij: Pepernoten-elasticiteit. Superhandig, hiermee kun je de optimale verkoopperiode van een product berekenen. Ofwel: Hoe lang is een product relevant genoeg om het gewoon aan te kunnen bieden en dat consumenten het toch wel kopen?
 
Logischerwijs ligt de beste score rond de 1 en op dit moment schommelt hij rond de 0,9. Goed nieuws dus, volgend jaar liggen de pepernootjes vermoedelijk rond Pasen in de winkels. Maakt mij persoonlijk echt helemaal niets uit. Heb toch een soort chronische jetlag. Corona en klimaatverandering hebben zo hun voordelen. Echt geen idee meer in welk seizoen of jaar we zitten… Heerlijk!
 
In welk jaar was die ene vakantie ook alweer? Is dat nou 1 of 2 jaar geleden? Onze hersens hebben te weinig herinneringen aangemaakt om als anker te kunnen functioneren. De afgelopen anderhalf jaar is blurry. En dat is maar goed ook. Langzaam wordt het zicht wel weer beter. Gaan we weer dingen meemaken, mogen we weer dingen vieren. Koning Max op Zandvoort, Wopke trouwt, kerst wordt weer een familie-event. Wat een lekker vooruitzicht! Zelfs Sinterklaas lijkt weer in genade te zijn aangenomen en de pepernoten liggen dus alweer in de winkel. En dat terwijl de temperatuur nog ruim boven de 20 graden uitkomt. Heerlijk! Volhouden!
 
Laten we lekker de boel blijven shaken, seizoenen mixen en het hele jaar door gewoon van alles vieren. Proost! Ik neem nog een kersteitje op de nieuwe P en deze nog maar lang onder de 1 moge blijven.
 

 
Arjan Ribbe
HUNT. Brand Performance Agency