Hoe een dynamische opleidingenmarkt NCOI de das kan omdoen

12-03-2021 (10:00) - Column

Onlangs heeft het grootste opleidingsinstituut van Nederland, NCOI, veel kritiek over zich heen gekregen in een uitzending van het consumentenprogramma Radar. Maar liefst 41 procent van de deelnemers geeft volgens Radar aan een opleiding van NCOI het geld niet waard te vinden. Daarvoor al verschenen in de landelijke dagbladen artikelen over de praktijken die NCOI erop nahoudt. Maar waarom maakt iedereen zich eigenlijk zo druk over de “opleidingsmachine” NCOI en wat betekent dit voor de kwaliteit van marketingopleidingen in Nederland?
 
Het Nederlands Commercieel Opleidingsinstituut (NCOI) ging in 1996 van start met onder andere NIMA-opleidingen. De afgelopen tien jaar heeft de onderneming zo’n 20 concurrenten overgenomen. Jaarlijks volgen daardoor 200.000 mensen een cursus bij het instituut en heeft de organisatie bijna een monopolie op het gebied van volwassenenonderwijs. Op het gebied van marketingonderwijs heeft NCOI bekende opleiders als ISBW, NTI, LOI, Lectric en SRM overgenomen.
 
Door de standaardisering die NCOI na overnames nastreeft, biedt het NCOI nu dezelfde opleidingen aan, maar dan onder vele labels; als je als niets vermoedende student in spe een marketingopleiding boekt bij ISBW, is de kans groot dat je in dezelfde klas zit met deelnemers die een opleiding geboekt hebben bij Lectric, het NCOI-label of zelfs SRM. In die zin legt NCOI de lat voor zichzelf bepaald niet hoog. Niet alleen krijg je als student les samen met deelnemers van verschillende labels, maar ook vanuit verschillende opleidingen. Met andere woorden: echte diversiteit in (de kwaliteit van) het aanbod is door de handelwijze van NCOI ver te zoeken.
 
Maar dat is nog niet alles. Want waar de meeste opleiders in Nederland samenwerken met het onafhankelijke reviewplatform Springest, doet NCOI dat niet (meer). De meeste merken van NCOI zijn dan ook niet vindbaar op Springest. En dus heeft NCOI een eigen platform opgezet: Opleiding.nl. De claim van dit netwerk, ‘De beste opleiders tegen de laagste prijs’, is behoorlijk misleidend: 95 procent van alle opleiders op het platform komt, hoe kan het anders, uit de eigen NCOI-stal.
 
Toch is het niet alleen maar kommer en kwel, zo benadrukken verschillende spelers in het veld. Zo groeit bijvoorbeeld op dit moment de behoefte aan scholing op het gebied van data en onlinemarketing sterk. Door de enorme dynamiek in deze vakgebieden wordt het voor grote, niet-gespecialiseerde opleiders steeds lastiger om hun opleidingen up-to-date te houden. De toekomst zal uitwijzen hoe het aanbod en de kwaliteit van marketingopleidingen zich ontwikkelen in Nederland. Het zou mooi zijn als ze bij de overheid en grote organisaties nog eens een keer goed gaan heroverwegen bij welke opleiders ze hun opleidingen het best kunnen gaan inkopen.
 

 

Nicolette Hulsebos