Greenpeace die de Effies kaapt is goede marketing

18-11-2021 (15:26) - Column

De Effie Awards 2021 uitreiking werd dinsdagmiddag 16 november bruut verstoord door Greenpeace die de uitzending kaapte voor hun eigen De Vieze Verkiezing uitslagen. Een flinke productie die door activisten onderbroken wordt, lijkt natuurlijk ontzettend onsympathiek. Maar is dat het ook?
 
FONK kiest er in dit soort gevallen consistent voor feitelijk te rapporteren over dit soort gebeurtenissen. Natuurlijk juichen we mee vanaf de kantlijn als bureaus mooi werk leveren of indrukwekkende klanten aan zich weten te binden, maar situaties als deze geven nou eenmaal veel discussie. Zo ook op onze socials, waar een comment van een zekere volger mij tóch triggerde hier in een aparte column iets over te zeggen, maar vooral een aantal nodige vragen te stellen.
 

Greenwashing

Wij zijn met FONK veel bezig met duurzaamheid, gamechangers, en nieuwe initiatieven aanjagen. Zo komt het heel regelmatig voor dat 'groene' initiatieven worden aangekondigd met persberichten die bij ons in de inbox terecht komen en we die delen met onze lezers. Als ik 'groene' zeg, dan bedoel ik bedrijven die inherent niet groen of duurzaam zijn, maar consumenten lekker maken met wat we greenwashing noemen. Greenwashing is het doen alsof een product of bedrijf duurzaam of goed voor het milieu is, waar er in werkelijkheid alleen een kleine verbetering wordt uitvergroot, soms zelfs specifiek om de aandacht af te leiden van dat er zich achter de schermen dirty business voltrekt. Dit is ook waar deze bijeenkomst vol jongeren op gericht was. Kunnen we bedrijven vertrouwen het juiste te doen en het echte verhaal met ons te delen?
 
Je kunt natuurlijk zeggen dat alle verbetering het vieren waard is, en daarom niet zo pessimistisch aangevlogen moet worden door te zeggen dat dit hypocrisie is van bedrijven. En daar zijn we het bij FONK mee eens, daarom worden dit soort initiatieven ook vollop gedeeld, we houden ervan dingen positief te benaderen. Toch doen grote fossiele bedrijven niet genoeg, en de vraag is dan ook of we tijd hebben om rustig aan mee te kabbelen met langzame veranderingen, laat staan om onze tijd, geld en creativiteit te spenderen aan afleidende campagnes.
 

Effectieve Greenpeace reclame 

Kritiek op greenwashing is de basis van de interruptie door Greenpeace bij één van de grootste reclame prijsuitreikingen van het jaar. Het gaat niet snel genoeg, en daar hebben ze gelijk in. Een stapje verder: de disruptieve manier van reclame maken voor hun éigen campagne past heel goed bij het Greenpeace imago, ik vind het daarmee een zeer geslaagde en effectieve manier van je verhaal vertellen. Marketeers zouden het daarmee eens moeten zijn, omdat die zich op de eerste plaats met de vorm en vertaling van een concept bezig zouden moeten houden. Op de tweede plaats zou je je bezig moeten houden met de vraag of je wilt werken voor vervuilende merken.
 
Gelukkig vond de voorzitter van de Effie Awards, Mary Hoogerbrugge dat ook: "Het was natuurlijk jammer dat Greenpeace onze feestelijke prijsuitreiking verstoorde", zegt zij. "Tegelijkertijd ondersteunen we het standpunt van Greenpeace. In ons vakgebied is al veel aandacht voor de impact die we kunnen hebben op maatschappelijke doelen. Er zijn bureaus die zich daar in hebben gespecialiseerd. En Effie Awards heeft een aparte categorie Maatschappelijke impact. Maar er kan niet genoeg aandacht voor worden gevraagd."
 
Op Twitter was er gelukkig ook zat sympathie voor de actie te vinden, behalve dan onze eerder genoemde volger; 'kritiekloos' noemde die het stuk wat op onze website verscheen, en 'schandalig dat er een hetze gevoerd wordt tegen RyanAir en KLM'. Dat hij het specifiek over luchtvaart heeft en zelf een luchtvaart podcast host, vindt onze beste volger dan niet 'kritiekloos'.
 
 
 
 
 
 
 
Anne Oor is redacteur bij FONK