Breekt SBS-deal Sanoma alsnog op?
05-11-2013 (08:29) - Column
Vorige week donderdag stuurde de Nederlandse Vereniging van Journalisten een persbericht uit. De NVJ was geschokt over het aantal ontslagen bij Sanoma, want 500 van de 1600 werknemers kunnen hun ontslag tegemoet zien. 17 Titels overleven, laat het management weten. Ondertussen circuleert de ‘winsthitparade’ onder Sanoma-medewerkers.
Sanoma hanteert verschillende margeniveaus; er zijn margeniveaus zonder en mèt (extra) aanvullende (overhead) kosten. Ik zet de ‘margeniveaus 2 en 3’ van de 17 overlevende titels op rij:
Libelle (27.892.000/23.882.000)
Donald Duck (11.136.000/9.654.000)
Margriet (10.701.000/8.530.000)
Linda (3.713.000/3.713.00)
Story (3.576.000/2.952.000)
Tina (1.574.000/1.162.000)
VIva (894.000/180.000),
Autoweek (1.754.000/720.000)
Flair (1.962.000/715.000)
VT Wonen (1.407.000/654.000)
Ariadne at Home (742.000/204.000)
Zo zit dat (351.000/202.000)
Ouders van Nu (226.000/188.00)
Flow (289.000/142.000)
Kek Mama (423.000/73.000)
Eigen Huis & Interieur (422.000/87.000)
Fashionista (164.000/18.000).
Opmerkelijk is dat de volgens de bij ons bekende cijfers zeer succesvolle titel Vorsten, goed voor de intern gecommuniceerde marge van respectievelijk 1.016.000 (Marge 2) en 678.000 (marge 3), het niet overleeft in het huidige Sanoma-plan. Misschien dat Telegraaf Media Groep met deze titel straks zijn voordeel gaat doen?
Nog een vraagteken: tel de marge niveaus ‘2’ en ‘3’ over 69 titels op en trek vervolgens ‘niveau 3’ van ‘niveau 2’ af, dan resteert er volgens de rapportages een marge van een slordige 40 miljoen euro. Misschien niet ‘top’ over het totale Sanoma-plaatje, maar genoeg om de vraag te stellen waarom het mes er zo hard in gaat bij Sanoma Nederland.
Breekt de SBS-deal Sanoma alsnog op of mis ik hier iets?
Nicolette Hulsebos