Daar is ‘ie weer: de recessie
27-08-2008 (13:04) - Column
Sombere berichten in FD en De Financiële Telegraaf voor media-exploitanten - vooral de printmedia gaan dit najaar de eerste klappen voelen van de naderende (?) recessie. Met andere woorden: de advertentie-inkomsten zullen teruglopen en er zullen titels gaan verdwijnen, zo voorspellen wijze mannen en vrouwen van mediabureau-zijde in het FD.Maar in hoeverre hier sprake is van ‘voorspellen’, is de vraag. Want als ik de berichtgeving de afgelopen jaren goed heb gevolgd, is er ook in die periode van niets anders dan een recessie sprake geweest. Ook de voorgaande seizoenen en jaren kenden bepaald geen florissante advertentiemarkt en er zijn inmiddels heel wat titels gesneuveld. Daar staat echter tegenover dat er meer titels van start zijn gegaan dan er zijn verdwenen. Dus hoe erg is de ‘nieuwe’ recesssie eigenlijk? Niemand die het weet.
Tot de volgende ‘recessie’ zich waarschijnlijk in 2012 aandient en natuurlijk weer veel traumatischer zal blijken dan de recessie van 2008, die op zijn beurt veel ernstiger wordt dan de recessie van de afgelopen 5 jaar. Enzovoort.
Ondertussen jammeren we jaar in jaar uit door, onszelf troostend met geneuzel om ondertussen ons eigen falen stilletjes te bedekken met de mantel der recessie. Tja...
Nicolette Hulsebos