De Drie Rijken uit het Oosten

04-08-2008 (10:46) - Column

Verveeld hangen de verkopers van Gucci, Prada en Louis Vuitton in de Milanese PC in hun winkels rond. Aan uitverkoop doen ze niet. Luxe verkoopt namelijk altijd, zo luidt het motto.
Waar Europese en Amerikaanse toeristen het vanwege de economische crisis laten afweten, zo weten de drie nieuwe rijken uit het Oosten, Chinezen, Arabieren en vooral Russen, van gekkigheid niet waaraan ze hun kersverse rijkdom zullen uitgeven.

Bijbelvast ben ik geenszins, maar de link naar de Drie Wijzen uit het Oosten is snel gemaakt. Wat is dat toch met dat Oosten? En: zijn ze behalve rijk nog steeds wijs? Ik vrees op de korte termijn het ergste. In totale verbijstering sla ik vooral Russen en Chinezen gade. Het kuddegedrag van de laatste groep en het grove gedrag van de eerste, zijn bij menig winkelier inmiddels legendarisch. Maar ja, ze kopen wel. En daarmee is in Milaan en ongetwijfeld ook Parijs, Rome en New York de kous af.

Wat mijzelf betreft, kom ik tot de conclusie dat de Drie Rijken mogelijk een toekomst hebben, waar het Westen alleen maar van kan dromen. Want manieren en omgangsvormen komen op termijn vanzelf. Zeker als je jezelf omringt met de statussymbolen die oorspronkelijk alleen bij ‘oud geld’ hoorden. ‘Nieuw geld’ wordt op een dag bovendien doodgewoon ‘oud geld’ en vice versa. Van wijsheid is eigenlijk geen sprake, hier hebben we het eigenlijk vooral over een dogma.

Maar waarom zouden we ons hieraan storen? Hoe ziet een wereld er zonder luxemerken en vooral zonder bijbehorende dromen en ambities uit? Troosteloos waarschijnlijk.

Een oude Westerse filosofie vertelt me dat ik toe ben aan een paar nieuwe Blahniks...

Nicolette Hulsebos