Den Haag aan de publieke schandpaal
28-11-2008 (09:58) - Column
Tjonge, de Tweede Kamer heeft ernstige kritiek op de wervingscampagnes van de Publieke Omroepen. Het mocht wat.Laat ik voorop stellen dat mijn hart primair uit gaat naar de commerciële omroepen. Gewoon je eigen broek ophouden en je niet laten bedruipen door Den Haag. Altijd een fijn vertrekpunt als je een onderneming runt. Maar goed, de Publieke Omroepen worden sinds mensenheugenis deels door Den Haag gefinancierd en vanuit de Haagse optiek is dat altijd een schone zaak geweest. Maar de laatste jaren komt er streeds meer roet in het Haagse eten. Er wordt beknibbeld, er wordt bezuinigd en de beste stuurlui schreeuwen aan wal dat de omroepen het maar verder zelf moeten uitzoeken. ‘Want zie eens hoe de commerciële jongens dat doen?’
Dat gesneer is eigenlijk doodgewoon vals spelen vanuit Den Haag. In de goede oude tijd wilde men immers een fikse vinger in wat uitgezonden werd en meende men dat te kunnen kopen. Nu dan de zaak een beetje omdraaien, is laf.
Maar goed, gezien de teruglopende Haagse inkomsten besluiten de omroepen dan maar zelf actiever en dus commerciëler in beweging te komen. In plaats van aangemoedigd, worden ze vervolgens door hun onwillige broodheren neergesabeld. En daar word ik dus nu echt niet goed van. Goed, de communicatie die men in het Hilversumse heeft bedacht, verdient geen schoonheidsprijs, maar met een beetje meer ervaring en professioneler communicatie-adviseurs, komt dat vanzelf uiteindelijk goed. Mijn devies en advies: laat die Haagse dames en heren eerst eens naar hun eigen communicatieve gestuntel kijken, voor ze de vinger naar iemand anders uitsteken. En boven allles: wat zou een aanmoediging, in plaats van dat makkelijke afzeikerige gedrag van tegenwoordig, een verademing zijn.
Nicolette Hulsebos